چکیده:
این پژوهش، با هدف «ساخت پرسش نامه قدردانی مبتنی بر آموزه های اسلامی» صورت گرفته است. بدین منظور، از دو روش توصیفی و پیمایشی استفاده شده است. در روش توصیفی، آموزه های اسلامی در ارتباط با شکر و قدردانی جمع آوری و مورد تحلیل قرار گرفت و پس از استخراج مولفه های شناختی، رفتاری و عاطفی، قدردانی در دو حیطه قدردانی از خالق و مخلوق، پرسش نامه اولیه تدوین گردید. در روش پیمایشی نیز ارزیابی روایی و اعتبار مقیاس در نمونه 104 نفری از جامعه آماری دانش پژوهان موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی( مورد بررسی قرار گرفت. برای به دست آوردن روایی همگرا و ملاکی، به ترتیب از مقیاس رضایت از زندگی و پرسش نامه قدردانی استفاده شده است. میانگین نمرات کارشناسان، برای بررسی روایی محتوایی، 87/0 و ضریب تطابق کندال 159/0 به دست آمد. برای به دست آوردن روایی سازه، همبستگی خرده مقیاس ها با یکدیگر و با نمره کل مقیاس، همبستگی مولفه های هر خرده مقیاس با نمره کل و همچنین همبستگی هر گویه با نمره کل محاسبه گردید و نتایج حاکی از روایی مطلوب بود. در بررسی اعتبار مقیاس نیز ضریب آلفای کرونباخ 9/0 و نتایج دونیمه سازی اسپیرمن 81/0 و دو نیمه سازی گاتمن 78/0 به دست آمده است.
This study tries to predict the decrease in the rate of drug misuse among high school students due to their devotion to God، religious attitude، social protection and seeking the emotionality. The survey sample consists of 600 male students from Najaf Abad’s (Isfahan) high schools for the academic year 1391-1392 who were chosen on the basis of a multi-stage cluster-sampling method. For gathering the data from the list of victims’ tendency towards drug misuse; the study uses Back and Mc Donald’s questionnaire on Devotion to God، Serajzadeh’s questionnaire on religious attitude، Fleming and collegues’ questionnaire on social support and the fifth sensation-seeking scale by Zuckerman. The results of analysis of multi-variable regression show that about 47 percent of the variance of the tendency or non-tendency towards drug misuse is ascribed to students’ devotion to God، religious attitude، social support and excitation-seeking، and about 52 percent the the variance of tendency or non-tendency towards drug misuse to students’ trust in God، adventure-seeking or risk-taking، family support and ideological aspect.
خلاصه ماشینی:
"براساس رویکرد دوم، در سال های اخیر پرسش نامه هایی که به صورت مستقل قدردانی را مورد سنجش قرار می دهد، ساخته شده است که در اینجا به آنها اشاره می گردد: 1.
از آنجاکه پرسش نامه های موجود با رویکردی تجربی و فارغ از آموزه های اسلامی شکل گرفته، محقق را بر آن داشت تا ضمن استخراج مؤلفه های شکر و قدردانی از آیات و روایات، پرسش نامه آن را مبتنی بر این آموزه ها تهیه نموده و روایی و اعتبار آن را به دست آورد، تا در پژوهش های میدانی مرتبط با قدردانی مورد استفاده قرار گیرد.
بنابراین، پرسش هایی که این پژوهش درصدد پاسخ گویی به آنهاست، عبارتند از: آیا امکان ساخت پرسش نامه شکر و قدردانی مبتنی بر آموزه های اسلامی وجود دارد؟ پرسش نامه مذکور از چه میزان روایی و اعتبار برخوردار است؟ روش پژوهش در این پژوهش، از دو روش توصیفی و پیمایشی استفاده شده است.
جدول 3: همبستگی بین نمره کل و خرده مقیاس ها با مقیاس رضایت از زندگی و قدردانی مک کالو رضایت از زندگی قدردانی مک کالو نمره کل قدردانی ضریب همبستگی پیرسون 331/0** 448/0** سطح معناداری 001/0 000/0 مخلوق ضریب همبستگی پیرسون 1510/ 504/0** سطح معناداری 125/0 000/0 خالق ضریب همبستگی پیرسون 363/0** 449/0** سطح معناداری 000/0 000/0 رضایت از زندگی ضریب همبستگی پیرسون 1 278/0** سطح معناداری 004/0 برای بررسی روایی سازه از محاسبه همبستگی هر گویه با نمره کل و همچنین همبستگی خرده مقیاس ها با یکدیگر و نمره کل مقیاس و نیز همبستگی مؤلفه های هر خرده مقیاس با نمره کل استفاده شده است."