Skip to main content
فهرست مقالات

تأثیر نوع جلب توجه بازخورد بر قابلیت تشخیص خطا در تکلیف هماهنگی دو دستی

نویسنده: ؛ ؛ ؛ ؛

زمستان 1383 - شماره 4 علمی-پژوهشی (13 صفحه - از 93 تا 105)

کلیدواژه ها : بازخورد توجه بیرونی ،بازخورد توجه درونی ،برآورد خطا ،قابلیت تشخیص خطا

کلید واژه های ماشینی : قابلیت تشخیص خطا ،کوششهای تمرینی مرحله اکتساب ،بازخورد توجه بیرونی ،تشخیص خطا ،مرحله‌بندی نسبی ،بازخورد توجه درونی ،مرحله‌بندی نسبی اثر متقابل ،اثرات بازخورد توجه بیرونی ،گروه بازخورد توجه درونی ،اثر متقابل گروه برآورد ،کوشش تمرینی ،بازخورد توجه ،بیرونی ،توجهی بازخورد ،توجه بیرونی ،گروه بازخورد توجه بیرونی ،مرحله اکتساب ،تشخیص خطا می‌باشد ،مورد خطای ثابت مطلق ،زمان حرکت ،کوشش ،گروه بازخورد توجه ،آزمودنی‌های ،مورد زمان حرکت اثر ،برآورد خطا ،گروه برآورد ،جلب‌توجه بازخورد ،خطای ثابت مطلق ،اثرات بازخورد توجه ،مورد مرحله‌بندی نسبی

هدف از انجام این تحقیق بررسی تاثیر نوع جلب توجه بازخورد افزوده بر روی قابلیت تشخیص خطا می‌باشد. 48 آزمودنی(24 پسر و 24 دختر)بطور داوطلبانه در این تحقیق شرکت کرده و بطور تصادفی به چهار گروه آزمایشی بر اساس نوع برآورد(برآورد/بدون برآورد)و نوع بازخورد توجهی(درونی/بیرونی)تقسیم شدند. تکلیف مورد نظر یک دستگاه هماهنگی دو دستی بود که در آن لازم بود تا آزمودنی با مرحله‌بندی نسبی معین صفر درجه دو اهرم لغزنده را از وضعیت عقب به جلو حرکت دهد تا از برآیند حرکت انها یک نشانگر در صفحه نمایش رایانه برای اصابت به یک توپ در حال سقوط حرکت داده شود.نتایج تحلیل واریانس عاملی مرکب نشان داد که در مرحله اکتساب در مورد خطای ثابت مطلق({L EC L})و خطای ریشه مجذور میانگین({L ESMR L})مرحله‌بندی نسبی اثر متقابل گروه برآورد و نوع بازخورد و در مورد زمان حرکت اثر متقابل گروه برآورد، نوع بازخورد و مجموعه‌های کوشش تمرینی معنی‌دار می‌باشد.نتایج مربوط به مرحله یادداری نشان دادند که در مورد خطای ثابت مطلق مرحله‌بندی نسبی اثر متقابل گروه برآورد و نوع بازخورد معنی‌دار می‌باشد، بطوری که گروه‌های عدم برآورد-درونی و برآورد-بیرونی دارای یادگیری بهتری نسبت به سایر گروهها بودند.نتیجه اینکه حساس کردن یادگیرنده‌ها نسبت به اطلاعات حسی که توجه آنها را به اثرات حرکت یا خارج از بدن در مقایسه یا نحوه انجام حرکت یا داخل بدن جلب می‌نماید موجب یادگیری بیشتری می‌شود.بنابراین یکی از اثرات بازخورد توجه بیرونی بر یادگیری مهارت‌ها، قابلیت تشخیص خطا می‌باشد که به سایر مکانسیم‌های پیشنهادی در این مورد اضافه می‌گردد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.