چکیده:
هدف از انجام این پژوهش، بررسی روش های توسعه ورزش همگانی درکشور بود. در جامعه آماری این تحقیق، شامل چهار گروه اعضای هیات علمی، مربیان، ورزشکاران و مسئولین تربیت بدنی بودند. در این تحقیق 1525 ورزشکار، 102 عضو هیات علمی، 91 مسئول تربیت بدنی و 272 مربی ورزش همگانی شرکت داشتند.
ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه ای مشتمل بر 38 سوال در زمینه عوامل موثر درتوسعه ورزش همگانی بود که می بایستی به ترتیب اهمیت آنها از دیدگاه پاسخ دهندگان اولویت بندی می شد.
متغیرهای مورد مطالعه در این تحقیق شامل نقش رسانه های گروهی، تبلیغات، سطح تحصیلات، اماکن و تاسیسات ورشی، مسابقات، اوقات فراغت، سرمایه گذاری بخش خصوصی، وسایل حمل و نقل عمومی، بودجه ورزشی، وضعیت اقتصادی، وضعیت خانواده، نیروی انسانی متخصص، مسابقات بود.
داده های تحقیق با استفاده از آمار توصیفی و آزمون فرضیه ها، مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفتند.
یافته های تحقیق نشان داد:
- بین دیدگاه گروه های مورد مطالعه در مورد نقش اماکن ورزشی، سطح تحصیلات شرکت کنندگان در ورزش های همگانی، تبلیغات ، تربیت نیروی انسانی مجرب و بودجه ورزش همگانی در توسعه ورزش همگانی تفاوت معنی داری وجود داشت.
بر طبق تنایج این تحقیق، عوامل ذیل مهم ترین موارد توسعه ورزش همگانی می باشد:
بهبود وضعیت اقتصادی اقشار مختلف جامعه، استفاده از رسانه های گروهی، توجه به وضعیت خانوادگی(تعداد فرزند، تاهل) برگزاری مسابلقات ورزشی و اهدای جوایز، گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی، اولویت دادن ورزش در اوقات فراغت نسبت به سایر مسایل فراغتی دیگر و استفاده از سرمایه گذاری بخش خصوصی از مهم ترین عوامل توسعه ورزش همگانی هستند.
با توجه به نتایج تحقیق به نظر می رسد موانع فرهنگی موجود بر سر راه توسعه ورزش همگانی از جمله موارد مهمی است که باید مورد بررسی قرار گیرند تا راه کارهای مناسبی در راستای رفع موانع فرهنگی موجود ارائه شود. استفاده از روش های توسعه ورزش های همگانی کشورهای موفق در این زمینه و مطابقت آن با مسائل فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی کشور ما، می توان به موفقیت هایی دراین زمینه دست یافت.
کلید واژه: ورزش همگانی، وضعیت اقتصادی، تبلیغات، وضعیت خانوادگی، مسابقات، حمل و نقل عمومی، اوقات فراغت، بخش خصوصی، بودجه ورزش همگانی
خلاصه ماشینی:
"جدول 6-آزمون توکی جهت مقایسه چندگانه نظرات گروههای مورد مطالعه در مورد تاثیر تبلیغات در توسعه ورزش همگانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) یافتههای تحقیق نشان میدهد که 60 درصد مدیران در حد خیلی زیاد به اثر تبلیغات در توسعه ورزش همگانی اعتقاد داشتند،در حالی که 44 درصد اعضای هیات علمی،47 درصد ورزشکاران و 48 درصد مربیان در حد زیادی به این امر اعتقاد داشتند.
جدول 10-آزمون توکی جهت مقایسه چندگانه نظرات گروههای مورد مطالعه در مورد نقش نیروی انسانی متخصص در توسعه ورزش همگانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) بررسی نتیجه تحقیق نشان میدهد که 50 درصد اعضای هیات علمی،51 درصد ورزشکاران،57 درصد مربیان،نقش نیروی انسانی با تجربه را تا حد خیلی زیادی در توسعه ورزش همگانی موثر دانستهاند در حالی که میزان در مدیران در حد زیاد،50 درصد بوده است.
جدول توکی جهت مقایسه چندگانه نظرات گروههای مورد مطالعه در مورد نقش افزایش بودجه ورزشی در توسعه ورزش همگانی (به تصویر صفحه مراجعه شود) بررسی نتایج تحقیق نشان میدهد که 62 درصد ورزشکاران،75 درصد مدیران و 66 درصد مربیان نقش بودجه را در حد خیلی زیاد در توسعه ورزش همگانی موثر دانسته،در حالی که این میزان در اعضای هیات علمی 47 درصد بوده است.
نتایج تحقیق همچنین نشان داد که: بهبود وضعیت اقتصادی اقشار مختلف جامعه،استفاده از رسانههای گروهی،توجه به وضعیت خانوادگی(تعداد فرزند،تاهل)،برگزاری مسابقات ورزشی و اهدای جوایز،گسترش ناوگان حمل و نقل عمومی،اولویت دادن ورزش به اوقات فراغت نسبت به سایر مسایل فراغتی دیگر و استفاده از سرمایهگذاری بخش خصوصی از جمله مهمترین عوامل توسعه ورزش همگانی محسوب میگردد."