چکیده:
هدف: در این تحقیق آزمون هشت گانه ژیمناستیک(GOT) معرفی و خصوصیات روان سنجی آن مطالعه می گردد. روش: از 38 آزمودنی خردسال (6 تا 7 سال) GOT به عمل آمد سپس به مدت 8 هفته آموزشی ژیمناستیک دیده و در پایان دوره از آنها آزمون مهارتی الن براند اصلاح شده ژیمناستیک (MEGT) به عمل آمد. ضریب روایی پیش بین GOT از طریق محاسبه ضریب همبستگی بین گروهی بین آزمون های MEGT وGOT بدست آمد. برای محاسبه ضریب روایی همزمان از 27 نوآموز جوان (18 تا 22) ژیمناستیک استفاده گردید. آنها آزمون های MEGT وGOT را در فاصله یک هفته به انجام رساندند. ضریب پایانی GOT از طریق محاسبه ضریب همبستگی درون گروهی بین دو نوبت آزمون به فاصله 10 تا 45 دقیقه بدست آمد. نتایج: برایGOT، ضریب پایانی برابر 0.91، روایی پیش بین برابر 0.61، و روایی همزمان برابر 0.81 بدست آمد. مطالعات مربوط به روایی منطقی و محتوای آزمون نیز به اختصار در مقاله گزارش می گردد. بحث و نتیجه گیری: در مقایسه با سایر انواع آزمون هشت گانه، ضریب پایانی0.91مشابه و در حد مطلوبی است. ولی ضرایب روایی پیش بین (0.61) و همزمان (0.81) بیشترین مقادیری است که تاکنون گزارش گردیده است. افت 0.20 روایی پیش بین مربوط به تفاوت های فردی در رشد و آموزش پذیری در یک دوره دو ماهه در سن 6 سالگی بوده و توجیه پذیر می باشد. در گزارش های معتبر قبلی همبستگی بین مهارت های مختلف ژیمناستیک از 0.44 تا 0.70 گزارش شده و از نظر متخصصان ضریب روایی 0.50 در آزمون های ورزشی خوب ارزشیابی می گردد. با توجه به مشخصات اجرایی آسان، و تایید پایایی و روایی آزمون GOT، پیشنهاد می گردد از این آزمون برای اولین مرحله از استعداد یابی ژیمناستیک استفاده گردد.
خلاصه ماشینی:
"روایی سنجی آزمون هشتگانه برای استعدادیابی ژیمناستیکدکتر وحید ذوالاکتاف1،بنفشه محمدی2،شیلا صفوی همامی3 1-دانشگاه اصفهان 2-دانشگاه شهرکردچکیده هدف:در این تحقیق آزمون هشتگانه ژیمناستیک( GOT )معرفی و خصوصیات روانسنجی آن مطالعه میگردد.
در گزارشهای معتبر قبلی همبستگی بین مهارتهای مختلف ژیمناستیک از 44/0 تا 70/0 گزارش شده و از نظر متخصصان ضریب روایی 50/0 در آزمونهای ورزشی خوب ارزشیابی میگردد.
چگونه میتوان آن را به طور عملیاتی در یک کودک اندازه گرفت؟پس از اندازهگیری،این صفت تا چه اندازه در محیط قابل رشد و توسعه است؟اصولا آیا اندازهگیری عینی این صفات در کودکی صحیح است و اثر منفی ندارد؟آیا نتیجه منفی این آزمایشها بر روحیه افراد اثر تلقینی ندارد؟مجموع این موانع به این نتیجهگیری ختم شده که حداقل در حال حاضر از اجرای آزمونهای روانشناختی در سنین پایین و مراحل ابتدایی استعدادیابی ژیمناستیک صرفنظر میشود.
در هر صورت،به دلیل فقدان ابزار مناسب برای مراحل ابتدایی استعدادیابی،در کشورهای نسبتا پیشرفتهتر استعدادیابی ژیمناستیک پس از یکی دو سال آموزش صورت گرفته و از آزمونهای حرکت محور آمادگی جسمانی و آزمونهای مهارتی برای این منظور استفاده میگردد(10 الی 13).
آزمون هشتگانه نوعی تست جامع بوده که به منظور اندازهگیریسازه حرکتپذیری یا آمادگی حرکتی که مبتنی بر مجموعه مهارتهای پایه مورد نیاز رشتههای مختلف ورزشی است تنظیم گردیده است.
GOT با نمره کلی MEGT نیز یک ضریب 81/0 دارد که میتوان آن را شاخص روایی همزمان آن برای جوانان در حال آموزش ژیمناستیک در نظر گرفت.
همچنین با نمره کلی MEGT نیز ضریب 61/0 بدست آمده که میتوان آن را شاخص روایی پیشبین GOT برای خردسالان پس از آموزش در نظر گرفت."