خلاصه ماشینی:
"»(13) در اندیشه آرمان گرایانه استاد مطهری،انتظار در معنای اولش بزرگترین محرک اجتماعی است *استاد مطهری خصوصیات دو گونه انتظار«مثبت»و«منفی» را این گونه بیان میکنند:«انتظار فرج و آرزو و امید و دلبستن به آینده دو گونه است:انتظاری که سازنده و نگهدارنده است، تعهدآور است،نیروآفرین و تحرک بخش است،به گونهای که میتواند نوعی عبادت و حق پرستی شمرده شود؛و انتظاری که گناه است،ویرانگر، اسارت بخش و فلج کننده است و نوعی«اباحیگری»باید محسوب شود.
بعید نیست-همچنانکه گفتهاند-آیه کریمه «النبی اولی بالمومنین من انفسهم» ناظر به این معنی از ولایت نیز بوده باشد»(35)در نتیجه باید گفت: طاعات هیچکس نشود مورد قبول عنوان دفترش نبود گر ولای تو مهدویت و آینده تاریخ در اندیشه تربیت شدگان مکتب قرآن،تاریخ سیر صعودی و تکاملی دارد.
استاد مطهری در بیان نقش حضرت حجت در تکامل تاریخ و بشریت میفرمایند:«یعنی زندگی بشر در آینده منتهی میشود به عالیترین و کاملترین زندگیها که از جمله آثاری که در آن هست آشتی انسان و طبیعت است و آن این است که زمین تمام معادن خود را در اختیار انسان قرار میدهد،آسمان تمام برکات خود را در اختیار انسان قرار میدهد و همه اینها خود تکامل تاریخ است.
7-سوره روم آیه 32 8-اسلام و مقتضیات زمان،استاد مطهری،جدول اول،ص 377، انتشارات صدرا 9-قیام و انقلاب مهدی از دیدگاه فلسفه تاریخ،استاد مطهری،ص 7 و 8،انتشارات صدرا 10-از نگاه مطهری،تعبیر ظهور به انفجار نادرست است چرا که مسئله قابلیت پیدا کردن جامعه برای پذیرش است و شرایط آن کمال نهایی را فراهم آوردن،همانند رسیده شدن میوه در شرایط مطلوب."