Skip to main content
فهرست مقالات

اثر تداخل زمینه ای بر اجرا و یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال

نویسنده:

علمی-پژوهشی (14 صفحه - از 63 تا 76)

کلیدواژه ها : اجرا ،یادگیری ،اثر تداخل زمینه‌ای ،پرتاب آزاد بسکتبال

کلید واژه های ماشینی : پرتاب آزاد بسکتبال ،یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال ،یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال ،تمرین ،پرتاب آزاد بسکتبال اثر تداخل ،بسکتبال ،تکلیف پرتاب آزاد بسکتبال اثر ،پرتاب آزاد ،اثر تداخل ،تصادفی ،اثر تداخل زمینه‌ای بر اجرا ،اجرا و یادگیری مهارت پرتاب ،تکالیف ،میانگین نمرات آزمون انتقال ،اجرا و یادگیری پرتاب ،تمرین تصادفی ،جلسات تمرین ،تداخل زمینه‌ای یادگیری برنامه حرکتی ،اثر تداخل زمینه‌ای یادگیری برنامه ،تفاوت اثر تداخل زمینه‌ای یادگیری ،قالبی ،تمرین زنجیره‌ای و تمرین تصادفی ،آزمون انتقال ،مهارت ،اجرا ،یادگیری نتایج میانگین نمرات آزمون ،فاصله ،مرحله یادگیری نتایج میانگین نمرات ،تمرین قالبی ،جلسات تمرین و آزمون انتقال

هدف از حاضر بررسی اثر سه شیوه آرایش تمرین(تمرین قالبی، تمرین زنجیره‌ای و تمرین تصادفی)بر اجرا و یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال از سه نقطه مختلف با فواصل متفاوت از حلقه بسکتبال در افراد غیر مبتدی بوده است.30 نفر دانشجوی پسر رشته تربیت بدنی که واحد بسکتبال 1 را با موفقیت گذرانده بودند و سابقه شرکت در مسابقات بسکتبال نداشتند، پس از انجام آزمون(شامل 15 پرتاب آزاد از 3 متری روبروی حلقه)بطور تصادفی در سه گروه تمرینی تقسیم شدند.تمامی آزمودنیها در 5 جلسه تمرین در 5 روز متوالی(هر جلسه شامل 15 پرتاب آزاد از 5/1 متری، 15 پرتاب آزاد از 3 متری و 15 پرتاب آزاد از 5/4 متری روبروی حلقه طبق آرایش خاص گروه خود)و آزمون انتقال(شامل 15 پرتاب آزاد از 5/3 متری سمت راست حلقه و با زاویه 45 درجه)شرکت نموده‌اند.نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر روی عامل جلسات تمرین حاکی از تفاوت معنی دار بین جلسات اول و پنجم با سایر جلسات بوده است در حالی که اثر گروه‌ها و تعامل گروه و جلسات تمرین معنی دار نبوده است.نتایج تحلیل واریانس یک راهه در مقایسه بین میانگین نمرات آزمون انتقال سه گروه نیز حاکی از عدم وجود تفاوت معنی دار بین گروه‌ها است.این یافته‌ها نشان می‌دهد که تغییر پارامتر فاصله در تکلیف پرتاب آزاد بسکتبال اثر تداخل زمینه‌ای را آشکار نکرده و از نظریه مگیل و هال(1991)حمایت می‌کنند که برای بروز اثر تداخل زمینه‌ای باید تکلیف مورد تمرین با برنامه‌های حرکتی تعیم یافته متفاوتی کنترل شوند.

خلاصه ماشینی:

"کرامپتون 5 و همکارانش(1990)سه مهارت مختلف پرتاب آزاد پرتاب جفتی و لی آپ را در گروه‌های تمرین تصادفی و قالبی بررسی کردند و علی رغم {L oripahS ttogiP L}(1) {L elyoB llaH L}(2) {L ilongadauG L}(3) {L eeL kcolloP L}(4) {L notpmurC L}(5) برتری نمرات گروه تصادفی نسبت به قالبی در آزمون‌های انتقال و یادداری مشاهده کردند که این تفاوت معنی دار نبود. {L oripahS ttogiP L}(1) {L nilrebmrahC L}(2) {L elyoB llaH L}(3) {L trebreH nidnaL L}(4) {L ilongadauG L}(5) {L eeL kcolloP L}(6) مگیل و هال(1990)با استناد به فرضیه باز سازی طرح عمل اظهار داشتند که برای مشاهده اثر تداخل زمینه‌ای و کسب نتایج بهتر گروه تمرین قالبی در مقایسه با گروه تصادفی باید تکالیف مورد تمرین از برنامه‌های حرکتی تعمیم یافته متفاوتی پیروی کنند. همچنین بنظر می‌رسد با انجام تحقیقات مشابهی که در آن عوامل مداخله گری همچون تعداد جلسات و تلاشهای تمرینی، تجربه آزمودنیها، حساسیت سیستمهای نمره دهی، (به تصویر صفحه مراجعه شود) فاصله زمانی بین جلسات تمرین و آزمون انتقال و نوع آزمون انتقال تغییر کرده باشد و مقایسه نتایج آن تحقیقات با نتایج تحقیق حاضر امکان اظهار نظر قطعی‌تری در خصوص تغییر پارامتر و بروز اثر تداخل زمینه‌ای در تکالیف میدانی میسر باشد. 314-308:57,tropS dna esicrexE rof yretrauQ hcraeseR eht ni tceffe ecnerefretni lautxetnoc eht fo noitagitsevnI. pp)noitca fo lortnoc dna yromeM,(dE)llidaM fo etsaw a ro srotacude lacisyhp rof lufgninaeM:hcraeser gninrael rotoM. gninrael retemarap dna margorp no stceffe laitnereffiD eht nO:noitisiuqca lliks rotom dna ecnerefretni lautxetnoC."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.