Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی سبکهای حل مسأله و ترس از ابراز وجود، در نوجوانان مبتلا به اختلال رفتار هنجاری

نویسنده: ؛ ؛

پاییز 1383 - شماره 1 (10 صفحه - از 53 تا 62)

کلیدواژه ها : سبکهای حل مسأله ،ترس از ابراز وجود ،اختلال رفتار هنجاری ،مهارتهای اجتماعی و شناختی

کلید واژه های ماشینی : اختلال رفتار هنجاری ،نوجوانان مبتلا به اختلال ،ترس از ابراز وجود ،سبکهای حل مسأله ،اختلال رفتار ،حل مسأله ،هنجاری ،ابراز وجود ،رفتار هنجاری در مقایسه ،وجود در نوجوانان مبتلا ،سبکهای مثبت حل مسأله ،ابراز وجود در نوجوانان ،حل مسأله و ترس ،ابزارهای سبکهای حل مسأله ،مقایسه با نوجوانان عادی ،ترس از ابزار وجود ،رفتارهای پرخاشگرانه ،نشانه‌شناسی اختلال رفتار هنجاری ،نوجوانان عادی ،کودکان و نوجوانان مبتلا ،کودکان و نوجوانان ،مهارتهای اجتماعی ،مبتلا ،عادی ،مثبت حل مسأله ،مهارت اجتماعی و شناختی ،تحصیلی ،پیشرفت تحصیلی ،موقعیتهای مسأله‌دار فردی ،مهارتهای شناختی

هدف این پژوهش،مقایسه سبکهای حل مسأله و ترس از ابراز وجود در نوجوانان مبتلا به اختلال رفتار هنجاری و عادی بوده‌ است.بدین منظور،ابتدا 40 دانش‌آموز پسر پایه دوم دبیرستان‌ که براساس مقیاس درجه‌بندی‌4- CSI (فرم معلمان)واجد ملاکهای تشخیصی اختلال رفتار هنجاری بودند،مشخص شدند و 40 نفر از دانش‌آموزان عادی دارای همان پایه تحصیلی،سن، جنس و سطح پیشرفت تحصیلی نیز،انتخاب شدند.در این‌ پژوهش،از ابزارهای سبکهای حل مسأله،ترس از ابراز وجود و پرسشنامه نشانه‌شناسی اختلال رفتار هنجاری استفاده شد. داده‌ها براساس آزمون t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.نتایج نشان دادند که نوجوانان مبتلا به اختلال رفتار هنجاری در مقایسه با نوجوانان عادی،به‌طور معناداری از سبکهای مثبت حل مسأله،کمتر استفاده می‌کنند.در نتیجه، نوجوانان مبتلا به اختلال رفتار هنجاری در مقایسه با همسالان‌ خود،به خوبی نمی‌توانند از مهارت اجتماعی و شناختی در برخورد با موقعیتهای مسأله‌دار فردی و اجتماعی استفاده کنند

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.