Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی سبکهای حل مسأله و ترس از ابراز وجود، در نوجوانان مبتلا به اختلال رفتار هنجاری

نویسنده:

ISC (10 صفحه - از 53 تا 62)

کلیدواژه ها : سبکهای حل مسأله ،ترس از ابراز وجود ،اختلال رفتار هنجاری ،مهارتهای اجتماعی و شناختی

کلید واژه های ماشینی : نوجوانان مبتلا به اختلال رفتار، اختلال رفتار هنجاری، سبکهای حل مسأله و ترس، اختلال رفتار هنجاری و عادی، اختلال رفتار هنجاری در مقایسه، سبکهای مثبت حل مسأله، نشانه‌شناسی اختلال رفتار هنجاری استفاده، مقایسه سبکهای حل مسأله، اجتماعی، بررسی سبکهای حل مسأله، سبکهای مثبت حل مسأله استفاده، ترس از ابراز وجود، ابزارهای سبکهای حل مسأله، رفتارهای پرخاشگرانه، کودکان و نوجوانان مبتلا، عادی، نوجوانان عادی، پرسشنامه نشانه‌شناسی اختلال رفتار هنجاری، مقیاس، ابراز وجود در نوجوانان مبتلا، مقایسه با نوجوانان عادی، کودکان مبتلا به اختلال رفتار، موقعیتهای مسأله‌دار فردی و اجتماعی، نشانه‌های، موقعیتهای، دانش‌آموزان، افراد مبتلا به اختلال رفتار، ملاکهای تشخیصی اختلال رفتار، ابزار، مهارتهای اجتماعی

هدف این پژوهش،مقایسه سبکهای حل مسأله و ترس از ابراز وجود در نوجوانان مبتلا به اختلال رفتار هنجاری و عادی بوده‌ است.بدین منظور،ابتدا 40 دانش‌آموز پسر پایه دوم دبیرستان‌ که براساس مقیاس درجه‌بندی‌4- CSI (فرم معلمان)واجد ملاکهای تشخیصی اختلال رفتار هنجاری بودند،مشخص شدند و 40 نفر از دانش‌آموزان عادی دارای همان پایه تحصیلی،سن، جنس و سطح پیشرفت تحصیلی نیز،انتخاب شدند.در این‌ پژوهش،از ابزارهای سبکهای حل مسأله،ترس از ابراز وجود و پرسشنامه نشانه‌شناسی اختلال رفتار هنجاری استفاده شد. داده‌ها براساس آزمون t مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.نتایج نشان دادند که نوجوانان مبتلا به اختلال رفتار هنجاری در مقایسه با نوجوانان عادی،به‌طور معناداری از سبکهای مثبت حل مسأله،کمتر استفاده می‌کنند.در نتیجه، نوجوانان مبتلا به اختلال رفتار هنجاری در مقایسه با همسالان‌ خود،به خوبی نمی‌توانند از مهارت اجتماعی و شناختی در برخورد با موقعیتهای مسأله‌دار فردی و اجتماعی استفاده کنند

خلاصه ماشینی: "بررسی سبکهای حل مسأله و ترس از ابزار وجود،در نوجوانان مبتلا به‌ اختلال رفتار هنجاری‌ in Adolescents with Conduct Disorder A Study of Problem-Solving Styles and Fear ofAssertiveness دکتر نور اله محمدی دانشگاه شیراز کبری حاجی علیزاده کارشناس روانشناسی‌ دانشگاه شیرازچکیده هدف این پژوهش،مقایسه سبکهای حل مسأله و ترس از ابراز وجود در نوجوانان مبتلا به اختلال رفتار هنجاری و عادی بوده‌ است. با توجه به نارسایی کودکان و نوجوانان مبتلا به‌ اختلال رفتار هنجاری در مهارتهای شناختی و اجتماعی،برنامه‌های درمانی و آموزشی متعددی برای‌ بهسازی و درمان اینگونه مشکلات تدوین شده است. هدف اساسی در این تحقیق مشخص کردن سطح‌ توانش اجتماعی-شناختی(سبکهای حل مسأله و ترس از ابزار وجود)نوجوانان مبتلا به اختلال رفتار هنجاری در مقایسه با نوجوانان عادی بوده است. نتایج حاصل از اجرای آزمون t (جدول 3)در تأیید فرضیهء فوق است؛مقدار t مشاهده شده(56/2)، بیانگر آن است که میزان ترس از ابراز وجود در افراد مبتلا به اختلال رفتار هنجاری به‌طور معناداری بیشتر از گروه عادی است(05/0> P ). نتایج آزمون t برای مقایسه متغیر ترس از ابراز وجود در دو گروه نوجوانان عادی و مبتلا به اختلال رفتار هنجاری (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج تحقیقات متعددی(وبستر-استراتون و لیندزی،1999؛کریستال و مپفا،2001؛مک‌ماران، ایگان،بلیر و ریچاردسون،2001)نشان داده‌اند که‌ کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال رفتار هنجاری،از راهبردهای مثبت حل مسأله،کمتر استفاده می‌کنند و در موقعیتهای اجتماعی،در به کارگیری مهارت‌ اجتماعی و راهبردهای مهار تعارض،با مشکل‌ مواجهند. یافتهء دوم این تحقیق حاکی از آن است که میزان‌ ترس از ابراز وجود،در گروه مبتلا به اختلال رفتار هنجاری به‌طور معناداری بیشتر از گروه عادی است‌ (جدول 3)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.