چکیده:
در پژوهش حاضر،به تحلیل محتوای کتابهای کودکان و نوجوانان در سالهای 76-1374،در چهار گروه سنی،به منظور بررسی مراحل تحول انواع خودمیانبینی غیر مستقیم بر اساس نظریهء پیاژه پرداخته شد.سی عنوان کتاب،از کتابهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،نمونهء پژوهش را تشکیل داد.برای دستهبندی دادهها و تنظیم جدولها،از آمار توصیفی استفاده شد.یافتهها نشان دادند:1)در اکثر کتابها، به ویژه در آثار نویسندگان ایرانی،از انواع خودمیانبینی غیر مستقیم استفاده شده است.2)نویسندگان خارجی بیش از نویسندگان ایرانی،کودکان و نوجوانان را در راه خروج از خودمیانبینی یاری کردهاند.3)میزان همخوانی نتایج این پژوهش با نظرات شورای عالی پژوهشنامهء ادبیات کودک و نوجوان،پایین است و این امر به تفاوت دیدگاه داوران،نسبت دادنی است.
خلاصه ماشینی:
"با توجه به اهداف مذکور و با در نظر گرفتن دیدگاه پیاژه درباره تحول خودمیانبینی در کودکان و نوجوانان سوالهایی که در زیر میآیند،تدوین شدند: مؤلفان ایرانی و خارجی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تا چه پایه از انواع خودمیانبینی غیر مستقیم در آثار خود استفاده کردهاند؟ آیا نویسندگان ایرانی و خارجی خوانندگان رادر راه خروج از خودمیانبینی به سوی میانواگرایی، یاری رساندهاند؟ آیا نتایج به دست آمده در پژوهش،با نظرات شورای عالی پژوهشنامهء ادبیات کودک و نوجوان، همخوانی دارد؟فرایند روششناختی جامعه آماری این تحقیق،تمامی کتابهای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در چهار گروه سنی الف،ب،ج،د است که در انها یکی از انواع خودمیانبینیهای غیرمستقیم،عنوان شده باشد.
جدول 1:مشخصههای یکی از کتابهای تحلیل شده (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 2:فراوانی و درصد عاملهای چهرگانه خودمیانبینیهای غیرمستقیم به تفکیک نویسندگان ایرانی و خارجی در چهار گروه سنی (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 2،چند نکته مهم را منعکس میکند: -انواع خودمیانبینی غیر مستقیم،به چهار صورت در ادبیات کودکان و نوجوانان،مشاهده میشود که شامل جاندارپنداری(اشیا)،انسانپنداری(گیاهان)، انسانپنداری(جانوران)و سایر خودمیانبینیهای غیرمستقیم،مشتمل بر غاییانگاری1،علیت سحری -پدیدهاینگر2و واقعپنداری است.
در این پژوهش به تحلیل کتابهای ایرانی و خارجی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سالهای 76-1374 در چهار گروه سنی 4 تا 6،6 تا 8،8 تا 10،10 تا 13 ساله پرداخته شد تا میزان کاربرد مفاهیم جاندارپنداری (اشیا)،انسانپنداری(گیاهان و جانوران)و سایر خودمیانبینیهای غیر مستقیم و همچنین کوشش نویسندگان در راه کمک به خروج کودکان سنین مختلف از این خودمیانبینیها تعیین شود."