چکیده:
ورزش و فعلیتهای بدنی به دلیل ایجاد موقعیتهای تعاملی با دیگران، تسریع اجتماعی شدن فرد را به همراه دارند و میتوانند توان مقابله را افزایش دهند و یک سبک زندگی سالم را فراهم آورند.در پژوهش،آزمون تحول روانی-اجتماعی هاولی که دارای بیست و هفت مقیاس مثبت، منفی،نتیجه و کلی است به کار رفت.نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که:ورزش در تحول روانی-اجتماعی بهطور معناداری مؤثر است(866/1- F و 004/0> P )،متغیر جنس در تحول روانی-اجتماعی ورزشکاران و غیر ورزشکاران تاثیر ندارد.تحول روانی -اجتماعی ورزشکاران گروهی با ورزشکاران انفرادی مشابه بود. براساس یافتههای این پژوهش به نظر میرسد که بررسی میزان مشارکت،تعاون،تقابل و انسجام بویژه انسجام وظیفه،به منظور نتیجهگیری قطعی از تأثیر ورزشهای گروهی و انفرادی بر تحول روانی-اجتماعی ورزشکاران،ضروری است.
خلاصه ماشینی:
"جدول 3:میانگین و انحراف استاندارد مقیاسهای مثبت (P) ،منفی (N) ،حل تعارضها (R) و کلی MDF(T) به تفکیک گروهها (به تصویر صفحه مراجعه شود) مقایسه توصیفی میانگینهای ارائه شده در جدول 3 بیانگر این امر است که: -نتایج گروههای ورزشکار-چه انفرادی و چه گروهی-در تمامی مقیاسهای جزیی و کلی مثبت (P) همواره بالاتر از گروه غیر ورزشکار است(به استثنای P7 که تفاوت محسوسی را نشان نمیدهند)؛ -میانگین گروه غیر ورزشکار در تمامی مقیاسهای جزیی و کلی منفی (N) بیشتر از گروههای ورزشکار است(به استثنای N3 ؛ -نتایج گروههای ورزشکار در همه مقیاسهای جزیی و کلی حل تعارضها (R) بالاتر از گروه غیر ورزشکار است و سطح بالاتر تحول روانی-اجتماعی در تمامی بازخوردهای مثبت و حل تعارضها را در ورزشکاران نشان میدهند.
جدول 4:نتایج تحلیل واریانس دو متغیری برای مقایسه بیست و هفت مقیاس تحول روانی-اجتماعی (MPD) براساس اثرهای اصلی و تعاملی به تفکیک گروه و جنس (به تصویر صفحه مراجعه شود) همان طور که نتایج جدول 4 نشان میدهد، F مشاهده شده در سطح اثر اصلی گروه(886/1- F معنادار است (احتمال خطا برابر با 004/0> P است).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 1:میانگینهای هشت مقایس مقایس مثبت (P) آزمون MPD به تفکیک گروهها (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 2:میانگینهای هشت مقیاس منفی (N) آزمون MPD به تفکیک گروهها (به تصویر صفحه مراجعه شود) نمودار 3:میانگینهای هشت مقیاس حل تعارضها (R) آزمون MPD به تفکیک گروهها بنابراین در پاسخ به دو فرضیه و یک پرسش پژوهش میتوان گفت همانگونه که ادبیات پژوهش بیانگر تسریع تحول روانی-اجتماعی ورزشکاران در مقایسه با غیر ورزشکاران است،نتایج این پژوهش نیز نشان میدهد که تمامی میانگین نمرههای ورزشکاران-چه انفرادی و چه گروهی-در هشت مقیاس مثبت بالاتر،در هشت مقیاس منفی پایینتر و در هشت مقیاس حل تعارضها بالاتر از غیر ورزشکاران است و این تفاوت کاملا معنادار است(جدولهای 4و5)."