خلاصه ماشینی:
"بین سبکهای اسنادی برای حوادث خوب در ابعاد درونی-بیرونی،کلی-اختصاصی و پایدار-ناپایدار با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد.
بین انگیزه پیشرفت و سبکهای اسنادی برای حوادث بد در ابعاد درونی-بیرونی،کلی-اختصاصی و پایدار- ناپایدار با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد.
academic achievement جدول 1:ماتریس همبستگی متغیرها (به تصویر صفحه مراجعه شود) طبق نتایج نتایج جدول 1،رابطه بین انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی(معدل کلی،نمره درس ریاضیات 4 و نمره درس ادبیات 4)در هر دو جنی معنادار است(01/0> P و 05/0> P )اما بین سبکهای اسنادی برای حوادث خوب در ابعاد درونی-بیرونی،پایدار-ناپایدار و کلی-اختصاصی با پیشرفت تحصیلی در هر دو جنس،رابطه معناداری وجود ندارد.
با توجه به نتایج پژوهش حاضر،بین سبکهای اسنادی برای حوادث خوب در ابعاد درونی-بیرونی،کلی- اختصاصی و پایدار-ناپایدار با پیشرفت تحصیلی رابطه معنادار مشاهده نشد.
این امر از زوایای زیر قابل تبیین است: بنا به نتایج تحقیق وایت لی1و فریز2(1985 نقل از گیج و برلاینر،1374)کودکان و بزرگسالان معمولا یک نظام اسنادی خودخواهانه را انتخاب میکنند،یعنی آنها به طور معمول موفقیت را به عوامل درونی(تلاش و توانایی)و شکست را به عوامل بیرونی(دشواری تکلیف و شانس) اسناد میدهند و به این ترتیب از پیامدهای مخرب آن اجتناب میکنند.
از دیگر دلایل احتمالی رابطهء انگیزه پیشرفت با سبکهای اسنادی میتواند این باشد که دانشآموز برای تبیین موفقیتها و شکستهای خود از سبک تبیینی استفاده میکند که به حفظ حرمت خود او کمک نماید؛به این صورت که اگر وی شکستهای خود را به عوامل بیرونی، ناپایدار و اختصاصی و موفقیتهای خود را به عوامل درونی، کلی و پایدار اسناد دهد در جهت حفظ حرمت خود حرکت میکند،این امر در مورد هر دو جنس،مصداق دارد."