Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه بین سبکهای اسنادی و انگیزه پیشرفت یا پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان سال دوم رشته ریاضی

نویسنده:

ISC (9 صفحه - از 267 تا 275)

کلید واژه های ماشینی : سبکهای اسنادی و انگیزه پیشرفت، انگیزه پیشرفت، پیشرفت تحصیلی، سبکهای اسنادی، دانش‌آموزان، پیشرفت تحصیلی در دانش‌آموزان سال، انگیزش، انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی، انگیزه پیشرفت و سبکهای اسنادی، انگیزه پیشرفت با سبکهای اسنادی

خلاصه ماشینی:

"بین سبکهای اسنادی برای حوادث خوب در ابعاد درونی-بیرونی،کلی-اختصاصی و پایدار-ناپایدار با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد. بین انگیزه پیشرفت و سبکهای اسنادی برای حوادث بد در ابعاد درونی-بیرونی،کلی-اختصاصی و پایدار- ناپایدار با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد. academic achievement جدول 1:ماتریس همبستگی متغیرها (به تصویر صفحه مراجعه شود) طبق نتایج نتایج جدول 1،رابطه بین انگیزه پیشرفت با پیشرفت تحصیلی(معدل کلی،نمره درس ریاضیات 4 و نمره درس ادبیات 4)در هر دو جنی معنادار است(01/0> P و 05/0> P )اما بین سبکهای اسنادی برای حوادث خوب در ابعاد درونی-بیرونی،پایدار-ناپایدار و کلی-اختصاصی با پیشرفت تحصیلی در هر دو جنس،رابطه معناداری وجود ندارد. با توجه به نتایج پژوهش حاضر،بین سبکهای اسنادی‌ برای حوادث خوب در ابعاد درونی-بیرونی،کلی- اختصاصی و پایدار-ناپایدار با پیشرفت تحصیلی رابطه‌ معنادار مشاهده نشد. این امر از زوایای زیر قابل‌ تبیین است: بنا به نتایج تحقیق وایت لی‌1و فریز2(1985 نقل از گیج و برلاینر،1374)کودکان و بزرگسالان معمولا یک‌ نظام اسنادی خودخواهانه را انتخاب می‌کنند،یعنی آنها به‌ طور معمول موفقیت را به عوامل درونی(تلاش و توانایی)و شکست را به عوامل بیرونی(دشواری تکلیف و شانس) اسناد می‌دهند و به این ترتیب از پیامدهای مخرب آن‌ اجتناب می‌کنند. از دیگر دلایل احتمالی رابطهء انگیزه پیشرفت با سبکهای اسنادی می‌تواند این باشد که دانش‌آموز برای‌ تبیین موفقیتها و شکستهای خود از سبک تبیینی استفاده‌ می‌کند که به حفظ حرمت خود او کمک نماید؛به این‌ صورت که اگر وی شکستهای خود را به عوامل بیرونی، ناپایدار و اختصاصی و موفقیتهای خود را به عوامل درونی، کلی و پایدار اسناد دهد در جهت حفظ حرمت خود حرکت‌ می‌کند،این امر در مورد هر دو جنس،مصداق دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.