Skip to main content
فهرست مقالات

شناسایی محتوا و ساختار ارزشهای انسانی در دانشجویان ایرانی

نویسنده: ؛

پاییز 1384 - شماره 5 (20 صفحه - از 15 تا 34)

کلیدواژه ها : ارزشها ،نظریة ارزشی شوارتز ،دانشجویان ،زمینه‌یاب ارزشی شوارتز ،تحلیل کوچکترین فضا

کلید واژه های ماشینی : شوارتز ،محتوا و ساختار ارزشها ،ریخته‌ای ارزشی ،ساختار ارزشها ،عرق ملی ،عرق ملی با ریخته‌ای ،دانشجویان ایرانی ،امنیت ملی ،ارزش عرق ملی ،ارزش معتدل در نمونهء ،زمینه‌یاب ارزشی شوارتز ،ارزشی شوارتز ،ارزش منفرد با ریخته‌ای ،ارزشهای منفرد ،جوانان ایرانی ،نظم اجتماعی ،ارزشهای انسانی در دانشجویان ،محتوا و ساختار ،منفرد ،ارزشی پیشرفت با ساختار ،ارزشهای منفرد به ریخته‌ای ،ارزش معتدل ،مردان و زنان دانشجو ،الگوی نظری جهان‌شمول ارزشها ،مردان و زنان ،ارزشهای جهان شمولی‌نگری ،ساختار ارزشهای انسانی جوانان ،ارزشهای پیشرفت ،ارزشهای امنیت ملی ،الگوی نظری

ارزشها،ساختارهایی روانشناختی هستند که درنتیجه تجربه‌های‌ فرهنگی،اجتماعی و شخصی،درونی می‌شوند و پیامدهای خاص‌ خود را دارند.پژوهش حاضر در پی کشف روابط معنایی و ساختاری‌ ارزشها در جوانان دانشجو بوده است.بدین منظور 600 دانشجو (300 مرد و 300 زن)از چهار دانشکدهء دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب،با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و با «زمینه‌یاب ارزشی شوارتز» (SVS) ،محتوا و ساختار ارزشی آنها مورد ارزشیابی قرار گرفت.روی آورد آماری پژوهش،برای تحلیل‌ ساختاری و منظومه‌های محتوایی ارزشها،فن تحلیل کوچکترین‌ فضا (SSA) بود.یافته‌های پژوهش نشان دادند که محتوا و ساختار ارزشهای انسانی جوانان ایرانی،در سطح وسیعی با الگوی نظری‌ جهان شمول ارزشها(شوارتز،1992)مطابقت دارد و معنابخشی و ساخت‌دهی به ارزشها در مردان و زنان دانشجو مشابه است. انحراف از الگوی مورد انتظار نیز در مواردی مشاهده شده است. عدم مطابقت ریخت ارزشی پیشرفت با ساختار ریخت اصلی،خصیصه‌های‌ ویژه(شاخص فرهنگ)دانشجویان ایرانی را منعکس می‌کند.انحرافهای‌ مشاهده شده بر مبنای همسازی با نظام سیاسی و اجتماعی شدن‌ ایدئولوژیکی در دهه‌های اخیر و تأثیر پس زمینة دویست ساله از جدال اندیشه‌های دو نیروی متعارض اصلاح‌طلبی و سنت‌خواهی‌ تبیین‌پذیر است.پژوهش حاضر،یافته‌های بحث‌انگیزی را در پی داشت‌ که شایسته پژوهشهای تکمیلی است تا بتوان صحت تبیینهای ارائه‌ شده را با معیارهایی دیگر محک زد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.