Skip to main content
فهرست مقالات

خودکار آمدی و سلامت روانی در دانش آموزان عادی و تیزهوش

نویسنده: ؛ ؛

زمستان 1384 - شماره 6 (12 صفحه - از 89 تا 100)

کلیدواژه ها : خودکارآمدی ،سلامت روانی ،بازخورد ،دانش‌آموزان تیزهوش ،استعداد ،تلاش شانس

کلید واژه های ماشینی : سلامت روانی ،تیزهوش ،آزمون هوش ریون ،دانش‌آموزان عادی و تیزهوش ،خودکارآمدی تحصیلی ،خودکارآمدی و سلامت روانی ،دانش‌آموزان عادی ،دانش‌آموزان تیزهوش ،دانش‌آموز تیزهوش و عادی ،ریون ،عادی ،تحلیل واریانس ،کنش‌وری اجتماعی تفاوت معنادار ،مؤلفه‌های خودکارآمدی ،بندورا ،پرسشنامه خودکارآمدی ،تحصیلی ،پرسشنامه سلامت ،مؤلفه‌های خودکارآمدی تحصیلی ،مؤلفه‌های سلامت روانی ،رابطه معنادار وجود ،آزمون تحلیل واریانس ،رابطه معنادار ،معنادار ،آزمون ماتریسهای پیشرونده ریون ،افراد تیزهوش ،پیشرفت تحصیلی ،تحلیل عاملی ،خودکارآمدی بالا ،قابلیت اعتماد

هدف پژوهش حاضر مقایسهء خودکارآمدی و سلامت روانی دانش‌آموز تیزهوش و عادی بود.بدین منظور 06 دانش‌آموز تیزهوش و 06 دانش‌آموز عادی به شیوه تصادفی انتخاب شدند و با استفاده از آزمون‌ هوش ریون،پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی و پرسشنامه سلامت‌ عمومی‌ (GHQ) مورد بررسی قرار گرفتند.جهت تحلیل داده‌ها از رگرسیون،تحلیل واریانس و تحلیل عاملی استفاده شد.نتایج پژوهش‌ نشان دادند که بین سلامت روانی با مؤلفه‌های تلاش،استعداد و بازخورد رابطه معنادار وجود داشت در حالی که هیچگونه رابطه معناداری‌ بین سلامت روانی و مؤلفه شانس مشاهده نشد.از سوی دیگر، دانش‌آموزان عادی و تیزهوش در مؤلفه‌های بازخورد و نارسا کنش‌وری‌ اجتماعی تفاوت معنادار داشتند.نتایج این نکته را نیز آشکار کردند که‌ مولفه‌های خودکارآمدی دختران و پسران با یکدیگر تفاوت ندارند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.