Skip to main content
فهرست مقالات

انگیزه های نمازخواندن و بازخورد دانشجویان نسبت به نماز

نویسنده:

(10 صفحه - از 121 تا 130)

کلیدواژه ها : نماز ،انگیزه ،بازخورد ،ادای تکلیف شرعی

کلید واژه های ماشینی : نماز ،بازخورد ،انگیزه‌های نماز خواندن و بازخورد ،نماز خواندن و بازخورد دانشجویان ،انگیزه‌های نماز خواندن ،تأثیر انواع انگیزه‌های نماز خواندن ،بازخورد دانشجویان نسبت به نماز ،خواندن و بازخورد دانشجویان نسبت ،انگیزه ،انگیزه ادای تکلیف شرعی ،بررسی تأثیر انواع انگیزه‌های نماز ،دانشجویان ،بازخورد افراد نسبت به نماز ،انگیزه ادای تکلیف شرعی نماز ،تأثیر انگیزه‌های نماز خواندن ،انگیزه‌های نماز خواندن بر بازخورد ،نسبت به نماز ،نسبت به نماز خواندن ،تأثیر انگیزه‌های نماز خواندن دانشجویان ،کسب آرامش روانی نماز ،انگیزه‌های نماز خواندن دانشجویان دانشگاه ،ادای ،پژوهش ،بررسی تأثیر انگیزه‌های نماز خواندن ،نماز خواندن بر نحوه بازخورد ،نماز خواندن بازخورد مثبت‌تری ،مسائل نماز آشنا ،نماز می‌خواندند بازخورد ،احکام و مسایل نماز ،پرسشنامه

هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر انواع انگیزه‌های نماز خواندن بر نحوه بازخورد افراد نسبت به نماز بود.بدین منظور تعداد 0011 نفر از دانشجویان دانشگاه شیراز با روش نمونه‌گیری طبقه‌ای انتخاب شدند و پرسشنامه محقق ساخته شامل 77 سؤال را تکمیل کردند.نتایج نشان‌ دادند کسانی که با انگیزه ادای تکلیف شرعی و یا کشف آرامش روانی‌ نماز می‌خواندند در مقایسه با کسانی که بر حسب عادت نماز می‌خواندند بازخورد مثبت‌تری نسبت به نماز خواندن داشتند.همچنین کسانی که‌ از روی عادت نماز می‌خواندند به طور معناداری نسبت به گروههای‌ دیگر کمتر با احکام و مسایل نماز آشنا بودند.تفاوت بین ادراک‌ آزمودنیها از ویژگیهای امام جماعت و بازخورد آنها نسبت به علاقه و اشتیاق اجتماعی نسبت به احکام نماز معنادار نبود،اما از لحاظ بازخورد پاسخ‌دهندگان نسبت به نماز بین گروههای مختلف تفاوتهای معناداری‌ به دست آمد.

خلاصه ماشینی:

"در این میان با توجه به جایگاه نمازدر جامعه مذهبی ما وتأثیر آن بر انسان،ضروری است مؤلفه‌های مختلف مرتبط با نماز مانند انگیزه و نحوه بازخورد افراد را که از نظر روانی و اجتماعی بر شیوه تفکر و رفتار آنها اثر می‌گذارند،مورد مطالعه علمی قرار گیرند. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر انگیزه‌های نماز خواندن دانشجویان دانشگاه شیراز بر نحوه بازخورد آنها نسبت به نماز است که به صورت چهار پرسش زیر مطرح شده است: 1-آیا نوع انگیزه‌های نماز خواندن بر بازخورد فرد نسبت به نماز تأثیر دارد؟ 2-آیا انگیزه‌های نماز خواندن بر ادراک ویژگیهای‌ امام جماعت به عنوان یکی از عوامل محدودکننده اقامه‌ نماز تأثیر دارد؟ 3-آیا انگیزه‌های نماز خواندن بر بازخورد فرد نسبت‌ به اشتیاق و علاقه اجتماعی در مورد نماز تأثیر دارد؟ 4-آیا انگیزه‌های نماز خواندن بر آشنایی فرد به‌ احکام و مسایل نماز مؤثر است؟ روش جامعه آماری عبارت است از کلیه دانشجویان دانشگاه‌ شیراز در نیمسال دوم سال تحصیلی 38-28. همچنین افرادی که از روی‌ عادت نماز می‌خواندند به طور معناداری نسبت به سه گروه‌ دیگر کمتر با احکام و مسائل نماز آشنا بودند،اما انگیزه‌های مختلف نماز خواندن ارتباطی با بازخورد افراد نسبت به علاقه و اشتیاق اجتماعی آنها در مورد نماز نداشت و همین طور انگیزه افراد برای نماز خواندن‌ تاثیری بر ویژگیهای امام جماعت به عنوان یکی‌ از عوامل محدودکننده اقامه نماز نداشت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.