Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی قابلیت اعتماد و اعتبار آزمون دست برتری چاپمن در دانش آموزان راهنمایی

نویسنده: ؛

بهار 1385 - شماره 7 (10 صفحه - از 197 تا 206)

کلیدواژه ها : دست برتری ،چپ برتری ،راست برتری ،برتری‌ جانبی ،تسلط نیمکره‌ای

کلید واژه های ماشینی : اعتبار آزمون دست برتری چاپمن ،چاپمن در دانش‌آموزان راهنمایی ،برتری چاپمن در دانش‌آموزان ،دست برتری چاپمن ،پرسشنامه دست برتری چاپمن ،قابلیت اعتماد و اعتبار آزمون ،قابلیت اعتماد ،چاپمن ،قابلیت اعتماد و اعتبار ،بررسی قابلیت اعتماد ،برتری چاپمن و چاپمن ،اعتبار آزمون ،چپ برتری ،چاپمن و چاپمن ،چپ ،نتایج آزمون راست برتر ،دانش‌آموزان راهنمایی ،آزمون دست برتری ،راست برتر و چپ ،پرسشنامه دست برتری ،چپ برتری در دختران ،مدرسه راهنمایی ،آلفای کرونباخ ،راست برتر ،جانبی دانش‌آموزان راهنمایی ،سنجش دست برتری ،دست چپ ،میزان دست چپ برتری ،دست راست ،نتایج آزمون

هدف پژوهش حاضر بررسی قابلیت اعتماد و اعتبار آزمون دست برتری‌ چاپمن در دانش‌آموزان راهنمایی بود.بدین منظور 1000 دانش‌آموز (144 پسر،559 دختر)کلاس اول تا سوم راهنمایی با میانگین سنی‌ 13 سال و 5 ماه و انحراف استاندارد 1 سال و دو ماه که در سال‌ تحصیلی 84-83 در منطقه 5 آموزش و پرورش تهران در مدارس‌ عادی به تحصیل اشتغال داشتند،از بین 6 مدرسه راهنمایی(سه‌ مدرسه دخترانه و سه مدرسه پسرانه)به صورت تصادفی خوشه‌ای‌ انتخاب شدند.برای سنجش دست برتری از پرسشنامه چاپمن و چاپمن‌ (1987)استفاده شد.از 13 ماده حذف شدند و آلفای کرونباخ پرسشنامه 94%،همبستگی دو نیمه آن 94% و قابلیت‌ اعتماد بازآزمایی آن 92% به دست آمد.برای برسی اعتبار از دو روش‌ استفاده شد.همه دانش‌آموزانی که براساس نتایج آزمون راست برتر و چپ برتر تشخیص داده شدند،خود را راست برتر و چپ برتر می‌دانستند. تحلیل عوامل نیز نشان داد که این آزمون تنها یک عامل دارد که‌ 43/68 درصد واریانس را تبیین می‌کند و همه مواد پرسشنامه این عامل‌ را می‌سنجد.نتبجه کلی نشان داد که پرسشنامه دست برتری چاپمن و چاپمن به منظور متمایز کردن برتری جانبی دانش‌آموزان راهنمایی از قابلیت اعتماد و اعتبار مناسبی برخوردار است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.