Skip to main content
فهرست مقالات

شکل گیری عملیات طبقه بندی در دانش آموزان دوره راهنمایی

نویسنده: ؛ ؛

زمستان 1385 - شماره 10 (12 صفحه - از 91 تا 102)

کلیدواژه ها : عملیات طبقه‌بندی ،کمی‌سازی درون‌گنجی ،گرهه‌های ضربی ،دانش‌آموزان دورهء راهنمایی

کلید واژه های ماشینی : عملیات طبقه‌بندی در دانش‌آموزان ،دانش‌آموزان دورهء راهنمایی شهر تهران ،طبقه‌بندی در دانش‌آموزان دورهء ،دانش‌آموزان دورهء راهنمایی ،درون‌گنجی و گروهه‌های ضربی ،عملیات طبقه‌بندی ،درون‌گنجی ،گروهه‌های ضربی ،دست‌یابی به منطق طبقه‌بندی ،دورهء راهنمایی ،میانگین نمره‌های دانش‌آموزان ،گروهه‌های ،مورد منطق گروهه‌های ضربی ،گروهه‌های ضربی میانگین هر ،آزمودنیهای پژوهش به حد ،نمره‌های آزمودنیها در دست‌یابی ،شکل‌گیری عملیات طبقه‌بندی ،میانگین نمره‌های آزمودنیها ،پیاژه ،آزمون عملیات طبقه‌بندی ،دانش‌آموزان دورهء ،کمی‌سازی درون‌گنجی ،دادستان ،گروهه‌های ضربی میانگین ،دوره راهنمایی ،آزمودنیهای ،دختران و پسران ،شهر تهران ،مرحلهء بین‌بینی ،نمره‌های آزمودنیها

در این پژوهش شکل‌گیری عملیات طبقه‌بندی در دانش آموزان دورهء راهنمایی شهر تهران،بررسی شد.1020 دانش‌آموز(510 دختر،510 پسر)پایه‌های تحصیلی اول تا سوم راهنمایی،از پنج منطقه اقتصادی- اجتماعی شهر تهران با روش نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب‌ شدند و آزمون عملیات طبقه‌بندی(کمی سازی درون‌گنجی و گروهه‌های‌ ضربی)در مورد آنها به اجرا در آمد.تحلیل داده‌ها نشان داد: 1)فقط درصد محدودی از آزمودنیهای پژوهش به حد نصاب موفقیت(75%) رسیدند و تراکم درصدها در شرایط مرحلهء بین‌بینی بود.2)بین دو جنس تفاوت معناداری مشاهده نشد.3)میانگین نمره‌های دانش‌آموزان‌ در مناطق غیر مرفه(9،13،16)پایین‌تر از میانگین نمره‌های مناطق 3 و 6 بود.4)مقایسهء نتایج کودکان ایرانی با همتاهای خارجی یک تأخیر سه ساله را نشان داد که با توجه به عدم وجود تفاوتهای زیربنایی، می‌توان آن را به موانعی نسبت داد که در راه تجربه‌های ارتجالی و تفویضهای اجتماعی که بخش عمدهء آن حاصل نارساییهای آموزش‌ رسمی است،وجود دارد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.