Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه بین سبکهای یادگیری، سبکهای شناختی و انتخاب رشته های تحصیلی در دانش آموزان پسر دبیرستانی

نویسنده:

ISC (8 صفحه - از 137 تا 144)

کلیدواژه ها :

دانش‌آموز ،سبک یادگیری همگرا ،سبک یادگیری واگرا ،سبک‌ شناختی مستقل از زمینه ،سبک شناختی وابسته به زمینه ،انتخاب رشته‌ تحصیلی

کلید واژه های ماشینی : سبکهای، سبکهای یادگیری، سبکهای یادگیری کلب، انتخاب رشته‌های تحصیلی در دانش‌آموزان، سبک یادگیری همگرا و جذب‌کننده، انتخاب رشته‌های تحصیلی، دانش‌آموزان، انتخاب رشته‌های تحصیلی دانش‌آموزان پسر، رشته‌های تحصیلی، همگرا، رشته‌های تحصیلی دانش‌آموزان پسر بررسی، پرسشنامهء سبکهای یادگیری کلب، سبکهای شناختی و انتخاب، آزمون، انتخاب، انتخاب رشته‌های ریاضی و علوم، سبک یادگیری جذب‌کننده و همگرا، رشته‌های ریاضی و علوم تجربی، رشته‌های ریاضی، رشته‌های تحصیلی در دانش‌آموزان پسر، علوم انسانی، رشته‌های علوم ریاضی، ریاضی و علوم تجربی، جذب‌کننده، رشته تحصیلی انتخاب، سبک‌شناختی، پرسشنامه سبک یادگیری کلب، پژوهش، نمره، دانشجویان

در این پژوهش رابطهء بین سبکهای یادگیری،سبکهای شناختی و انتخاب رشته‌های تحصیلی دانش‌آموزان پسر بررسی شد.300 پسر سال دوم دبیرستانهای تهران که رشته‌های ریاضی،علوم تجربی و علوم انسانی را به عنوان رشته تحصیلی انتخاب کرده بودند،نمونه این‌ بررسی را تشکیل دادند.از پرسشنامهء سبکهای یادگیری کلب( LSI )و آزمون شکلهای گروهی نهفته ویتکین( GEFT )استفاده شد تا چهار سبک یادگیری(همگرا،واگرا،جذب‌کننده و انطباقی)و دو سبک‌ شناختی(وابسته به زمینه و مستقل از زمینه)در آزمودنیها اندازه‌گیری‌ شود.نتایج نشان دادند مه آزمودنیهای برخوردار از سبک شناختی‌ مستقل از زمینه،بیشتر ریاضی و علوم تجربی را به عنوان رشته‌های‌ تحصیلی انتخاب می‌کنند.در حالی که آزمودنیهای دارای سبک شناختی‌ وابسته به زمینهء بیشتر علوم انسانی را به عنوان رشته تحصیلی بر می‌گزیند.همچنین،آزمودنیهای دارای سبک یادگیری همگرا و جذب‌کننده بیش از آزمودنیهایی که از سبکهای واگرا و انطباقی بهره‌ می‌جویند به انتخاب رشته‌های ریاضی و علوم تجربی می‌پردازند.اما دانش‌آموزان دارای سبکهای واگرا و انطباقی در مقایسه با گروه همگرا و جذب‌کننده بیشتر علوم انسانی را بر می‌گزینند.

خلاصه ماشینی: "کلب و ولف‌ (1981)با بررسی ارتباط بین تحصیلات و شغل در فارغ- التحصیلانی که از سالهلی 1955،1960،1965،1970 و 1975 از دانشگاه کیس وسترن رزرو1در رشته‌های‌ مهندسی فارغ‌التحصیل شده بودند،دریافتند افرادی که‌ تحصیلات مهندسی داشته و در شغلی مرتبط با رشته خود مشغول به کارند،در بخش تجزیه و تحلیل و انتزاع‌نگری‌ (سبکهای همگرا و جذب‌کننده)پرسشنامه سبک یادگیری‌ کلب قرار داشتند و در آزمون شکلهای گروهی نهفته نیز نمره بالایی به دست‌آوردند(با میانگین،5/13)در حالی‌ که فارغ‌الحصیلان رشته مهندسی که به فعالیت حرفه‌ای‌ متفاوت از رشته تحصیلی خود اشتغال داشتند بر مبنای‌ پرسشنامه سبک یادگیری کلب کلی‌نگری و عینی(سبکهای‌ واگرا و انطباق‌یابنده)بودند و در آزمون شکلهای گروهی‌ نهفته نمره کمتری کسب کردند(5/9- ?X ،20/0- r ، 01/0> P . جدول 3:تحلیل واریانس نمره‌های سبک شناختی در سه رشته (به تصویر صفحه مراجعه شود) جدول 4:مقایسه چندگانه میانگینها با استفاده‌ از آزمون توکی (به تصویر صفحه مراجعه شود) بحث و نتیجه‌گیری به طور کلی هدف این پژوهش بررسی رابطه بین‌ سبکهای یادگیری و سبکهای شناختی در ارتباط با انتخاب‌ رشته‌های تحصیلی دانش‌آموزان سال دوم دبیرستان و نمونه آماری شامل 300 نفر از دانش‌آموزان رشته‌های‌ علوم ریاضی،علوم تجربی‌و علوم انسانی مدارس منطقه‌ 14 تهران بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.