Skip to main content
فهرست مقالات

رابطه بین سبکهای یادگیری، سبکهای شناختی و انتخاب رشته های تحصیلی در دانش آموزان پسر دبیرستانی

نویسنده: ؛ ؛ ؛

زمستان 1385 - شماره 10 (8 صفحه - از 137 تا 144)

کلیدواژه ها : دانش‌آموز ،سبک یادگیری همگرا ،سبک یادگیری واگرا ،سبک‌ شناختی مستقل از زمینه ،سبک شناختی وابسته به زمینه ،انتخاب رشته‌ تحصیلی

کلید واژه های ماشینی : سبکهای یادگیری ،انتخاب رشته‌های تحصیلی ،سبکهای یادگیری کلب ،رشته‌های تحصیلی ،سبکهای شناختی ،رشته‌های تحصیلی در دانش‌آموزان ،انتخاب رشته‌های تحصیلی دانش‌آموزان ،انتخاب رشته ،سبک یادگیری همگرا ،رشته‌های ریاضی ،سبکهای واگرا ،کلب ،تحصیلی ،سبک یادگیری واگرا ،همگرا ،واگرا ،رشته‌های تحصیلی انتخاب ،علوم تجربی ،علوم انسانی ،سبکهای همگرا و جذب‌کننده ،سبکهای همگرا ،پرسشنامه سبک یادگیری کلب ،رشته‌های علوم ریاضی ،جذب‌کننده ،ریاضی و علوم تجربی ،رشته‌های علوم انسانی ،ویتکین ،سبک وابسته به زمینه ،دانش‌آموزان رشته ریاضی ،افراد وابسته به زمینه

در این پژوهش رابطهء بین سبکهای یادگیری،سبکهای شناختی و انتخاب رشته‌های تحصیلی دانش‌آموزان پسر بررسی شد.300 پسر سال دوم دبیرستانهای تهران که رشته‌های ریاضی،علوم تجربی و علوم انسانی را به عنوان رشته تحصیلی انتخاب کرده بودند،نمونه این‌ بررسی را تشکیل دادند.از پرسشنامهء سبکهای یادگیری کلب( LSI )و آزمون شکلهای گروهی نهفته ویتکین( GEFT )استفاده شد تا چهار سبک یادگیری(همگرا،واگرا،جذب‌کننده و انطباقی)و دو سبک‌ شناختی(وابسته به زمینه و مستقل از زمینه)در آزمودنیها اندازه‌گیری‌ شود.نتایج نشان دادند مه آزمودنیهای برخوردار از سبک شناختی‌ مستقل از زمینه،بیشتر ریاضی و علوم تجربی را به عنوان رشته‌های‌ تحصیلی انتخاب می‌کنند.در حالی که آزمودنیهای دارای سبک شناختی‌ وابسته به زمینهء بیشتر علوم انسانی را به عنوان رشته تحصیلی بر می‌گزیند.همچنین،آزمودنیهای دارای سبک یادگیری همگرا و جذب‌کننده بیش از آزمودنیهایی که از سبکهای واگرا و انطباقی بهره‌ می‌جویند به انتخاب رشته‌های ریاضی و علوم تجربی می‌پردازند.اما دانش‌آموزان دارای سبکهای واگرا و انطباقی در مقایسه با گروه همگرا و جذب‌کننده بیشتر علوم انسانی را بر می‌گزینند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.