خلاصه ماشینی:
"مسائل مورد بحث را میتوان در چهار بعد زیر،در مرحله شناخت موضوعی توضیح داد: بعد1-تعاون گزینش عمومی است از این جهت که نظامی است اخلاقی و بر رفتار نیروهای بازار اثر میگذارد،اصولا ارزشهای اعتقادی را شکل میبخشد و در در چارچوب برنامهریزیها قرار میدهند و از جمله نیازهای ملی شمرده میشوند که وظیفه اصلی آنها ایجاد تناسب بین سود و هزینه فعالیتهای تولیدی و خدماتی و جامعه مصرفکنندگان است و هزینه متعارف نهادی آن به نسبتهایی بین دولت و مردم تقسیم میشود،در ساختار تشکیلاتی تعاون انواع شرکتها و اتحادیه تعاونی فعالیت مینمایند و ساختار مالی آنکه مشتمل بر هزینههای جاری و سرمایهای است که از طریق انباشت ذرات کوچک پسانداز فراهم میآید و سهم الشرکههای بسیار ناچیز اعضا است.
بعد4-مشخصههای فرهنگ تعاون و تعاون طبیعی تشخیص و بیان فرهنگ تعاون،در ارتباط با تولید کنندگان محصولات کشاورزی و صنعتی و تعاونیهای توزیع و خدمات، جستجویی برای تعیین رابطه بین دانشهای تعاونی و عملکرد مشارکتهای مردمی در امور اجتماعی و اقتصادی است که یک رویه آن سنتی و رویه دیگر صنفی است.
نفوذ فرهنگ تعاون در رفتار متقابل گروههای همیار، فرصت میدهد که عاطفه و احساس به شکل مشابه قرابت و بستگیهای خانوادگی در سازمان کار گروههای همیار پدید آمده جانشین رقابتهای فردی(فردگرایی)گردد تقسیم کار مابین اعضای جامعه تعاونی بر پایه مهارتها و مزیتها عملی شده و احساس خشنودی از مشارکتهای جمعی حاصل شود ودر نتیجه هر فرد عضو میتواند از حضور خود در چنین مشارکتی رضایت خاطر داشته باشد."