Skip to main content
فهرست مقالات

قیمت عادی: تحلیلی پیرامون شیوه های قیمت گذاری و تعیین سود و هزینه فروش، با تاکید بر نقش قیمت در بخش تعاون

نویسنده:

(10 صفحه - از 30 تا 39)

کلید واژه های ماشینی : قیمت ،فروش ،تعاونی ،سود ،هزینه ،قیمت عادی ،عادی ،تعیین سود و هزینه فروش ،تولید ،کشاورزی ،اقتصادی ،مصرف ،بازار ،قیمت‌گذاری ،شیوه‌های قیمت‌گذاری و تعیین سود ،محصولات ،سود و هزینه ،تولید کنندگان ،تعادل ،قیمت جاری بازار ،عرضه و تقاضا ،جاری ،نقش قیمت در بخش تعاون ،مصرف کنندگان ،هزینه تولید ،توزیع ،دولت ،قیمت فروش ،سرمایه ،تعیین قیمت پایه محصولات صنعتی

خلاصه ماشینی:

"«وسعت بازار» یعنی کوچک تر یا بزرگتر بودن بازار از نظر جغرافیائی، یکی دیگر از شرایطی است که برای‌ متعادل شدن عرضه و تقاضا و پخش و فروش کالاها قابل مطالعه است:بر قدر وسعت و قلمرو توزیع،محدود و کوچک باشد،چون مقدار عرضه خیلی‌ کمتر و محدودتر است،تغییرات قیمتها در جهت تعادل عرضه و تقاضا بوده‌ حد متعارف سود و هزینه را در بر خواهد داشت،حال اگر منطقه فروش‌ بعد وسیعی داشته باشد،تغییرات‌ قیمتها در اثر رقابت‌ها مؤثر در تغییرات‌ تند عرضه و تقاضا شده نظارت و مداخله دولتی را پیش می‌آورد که یکی‌ از دلایل کمک دولت به کشاورزان جهت‌ ایجاد شرایطی مناسب برای رشد تولیدات و حفظ تعادل نسبی عرضه‌ها و تقاضاها است و معمولا در سطح کل‌ کشور عملی می‌گردد،نه در مناطق‌ ویژه و قلمروهای محدودتر. برخی مفاهیم تخصصی درباره‌ قیمتها و هزینه‌ها و سودها به عنوان یک مبحث تکمیلی،و اینکه‌ مبانی قیمت از دیدگاههای تجربی‌ دانسته شود،به گروه بندی آنها در زیر اشاره می‌گردد با این توضیح که«قیمت‌ عادی»عملا کاربردهای بسیار متفاوت‌ دارد و برحسب آنها،تعاریف متضاد هم پیدا می‌کند که بدین شرح‌اند: قیمت بر پایه هزینه کالاها و خدمات‌ در شبکه پخش و فروش قیمت بر پایه نرخ جنس و کیفیت آن قیمت بر پایه رفتار مصرف کننده قیمت بر پایه نوع کاربری‌ (استعمال)-مصارف واسطه- مصارف خانگی قیمت بر پایه رقابت‌ها در شرایط اقتصادی کشورها قیمت بر پایه نرخنامه‌ها و یا تخفیف‌های بیشتر و کمتر از فهرست‌ بها هر یک از این تقسیم بندی شش‌ گانه،تقسیمات فرعی هم دارند که‌ بر حسب هر گروه حالت ویژه‌ای را منعکس می‌کنند و قیمتها عناوین خاص‌ می‌یابند: اولا:قیمت گذاری بر پایه هزینه به‌ این معنی است که سودهای نسبی در عمده فروشی و خرده فروشی با در صد معینی قیمت تمام شده و یا هزینه تولید اضافه شود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.