Skip to main content
فهرست مقالات

آموزش و پرورش و نوسازی

نویسنده:

(6 صفحه - از 40 تا 45)

کلید واژه های ماشینی : آموزش و پرورش، توسعه، اجتماعی، سیاسی، نو سازی، فرآیند، جامعه، آموزش و پروش، اقتصادی، فرهنگی

خلاصه ماشینی:

"جامعه از طریق تربیت و آموزش و با پرورش روح و روان و شخصیت افراد،صاحب نظام قانونی‌ نیرومند می شود»(ش /41ص 721)،و نظام آموزشی در سطوح عالی خود نیز با تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد فرآیند نوسازی و توسعه‌ جامعه را بهبود می بخشد چون«نظام‌ آموزش دانشگاهی به سبب نقش‌ اجتماعی خود،کانون تبلور نوآوری‌ علمی،بازگشت به منابع و نیروهای‌ درونی و تجلی هویت فرهنگی جوامع‌ در عصر جدید است از همین جا می توان به نوعی توسعه اجتماعی- اقتصادی و فرهنگی درون زا و خود جوش نایل آمد»(ش /51ص 05) برای اینکه به ارتباط بین آموزش و نو سازی بیشتر پی ببریم در اینجا به‌ واقعیتی توجه می‌کنیم واقعیت این است‌ که اصولا کاهش موالید یکی از عناصری است که در طرحها و برنامه ریزی مربوط به نو سازی‌ اجتماعی و توسعه مورد توجه قرار می‌گیرد. (ش /61ص 35)در مجموع کانیسمهای تأثیرگذاری‌ آموزش و پرورش را بر نو سازی در قالب مواردی چون پرورش تفکر خلاق، تعلیم ارزشها و هنجارهای جدید، آموزش نظم و انضباط،وقت شناسی، آموزش احترام به حقوق دیگران، تقویت انگیزه میل به موفقیت تقویت‌ روحیه مسؤولیت پذیری و مشارکت پذیری،ایجاد تحرک روانی در افراد و تقویت شخصیت انتقالی در آنها،تقویت روحیه کنجکاوی و نو آوری و گرایش به تخصص یابی، زدودن راهنما و زمینه‌های جمود فکری،آشنا ساختن افراد با مشاغل و موقعیتهای مختلف،پی بردن به‌ توانمندیهای فکری و احترام قائل بودن‌ به دستاوردهای علمی،آشنایی با محیطهای اجتماعی و فرهنگی دیگر و استفاده از دستاوردهای علمی دیگران‌ و تقویت زمینه‌ای مشارکتی در حوزه‌های علمی در افراد و غیره‌ می‌توان جستجو نمود و از طرقی به‌ دلیل پوشش وسیعی که نهاد آموزش و پرورش در جامعه دارد و نیز ارتباط تنگاتنگی که با نهادهایی چون سیاست و اقتصاد دارد در سطح کلان نیز تأثیر و تأثیر قابل ملاحظه‌ای را از خود بر جای‌ می‌گذارد در نهایت آخرین نکته‌ای که‌ باید به آن اشاره کنیم این است که تأثیر و ارتباط آموزش و پرورش با نو سازی‌ با جنبه‌های متنوع آن یک رابطه یک‌ طرفه نیست،بلکه یک ارتباط متقابل‌ بین دو مؤلفه آموزش و پروش و نو سازی وجود دارد و هر کدام تقویت‌ کننده دیگری است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.