Skip to main content
فهرست مقالات

توکل و بهره وری

نویسنده:

(5 صفحه - از 9 تا 13)

کلید واژه های ماشینی : توکل ،بهره‌وری ،فعالیت ،وکیل ،اجتماعی ،ستاده ،غایت ،سعادت ،تکوین ،تدبیر ،شریعت ،غایتمندی ،کارایی ،هدف نهایی ،تشریع ،انسان ،هدف ،اراده ،اقتصادی ،طراحی ،نظام ،سعادت نهایی ،مطلق ،فعالیتهای غیر منطبق براساس توکل ،حوزه تدبیر تکوینی و تشریعی ،سعادت و هدف نهایی ،واگذاری ،نظام تشریع تنظیم نمایی ،غیر بهره‌ور ،اثر

خلاصه ماشینی:

"هویت نقص انسانی و صفات نسبی او، اقتضاء علم کامل به اعمالی که او را به هدف‌ نهایی نایل گرداند،نداشته،و واگذاری‌ چگونگی طی مسیر،برای سعادت،به عالم‌ مطلقی که هندسه زیست فردی و اجتماعی‌ او را با معرفت تام به مقصد ترسیم و ارشاد نماید لازم است،و انسان مختار یا از این‌ نقشه استفاده خواهد کرد یا نقشه‌ای برای‌ زیست اجتماعی،فردی مدون می‌نماید که از شعاع عقول نسبی بشری ساطع می‌شود که‌ بهره‌وری آن به واسطه نبود اشراف و آگاهی کامل به هویت و سعادت حقیقی و هدف خلقت انسان،غیر محتمل است،لذا از شروط بهره‌ور کردن فعالیتها،ارجاع آن به‌ وکیلی است که اشراف کامل به هدف و سعادت نهایی و همچنین نظام تکوین و قوانین پیرامون زیست او داشته باشد تا بتواند با آگاهی تام به هویت او،مسیری را که باید برای نایل آمدن به مقصد بپیماید، توصیه کند. اما آیا مستولی شدن بر سازوکار نظام‌ هستی و تکوین،و به سیطره درآوردن آن و بکارگیری پدیده‌ها و اکتشاف آنها، منحصرا از استعدادهای عناصر، موجودات،و ممکنات،خواهد بود،و اگر این‌ گونه باشد آیا غایتمندی فعالیتها و اتکاء موحد به وحدانیت،مخدوش نخواهد شد؟ می‌دانیم برحسب طراحی شریعت، فعالیت اقتصادی باید انتخاب کرد که در حوزه«ربا»واقع نگردد،اما آیا در برنامه‌ ریزی این مسئله،اثر تام را استعدادها و تلاشها خواهد داشت و اثر مستقلی را در این خصوص متصوریم؟ مستولی شدن بر پدیده‌های هستی و چگونگی شناخت آن و کشف نیروهای‌ نهفته در طبیعت و بکارگیری آن،در نهایت‌ منتج به ظهور تکنولوژی می‌شود،اما آیا عناصر ترکیبی و استیلا بر نظم خاص آن، به عنوان اثری مستقل تلقی می‌شود؟ یعنی اگر در آیین زیست اجتماعی و فردی(شریعت)منع«ربا»تدبیر شده است، چگونگی تنظیم فعالیتهای اقتصادی و انتخاب و گزینش بهترین فعالیتهایی که این‌ امر را تحقق‌پذیر می‌سازد،به عهده و تدبیر ما خواهد بود؟ اما در این تدبیر نیز اتکا خود را به وکیل‌ قدرتمند و آگاه برای گزینش صحیح و مقبول و حد اقل و صفر کردن خطا و اشتباه، از دست نداده و قوه و استعدادهای به‌ ودیعه گذاشته خود را مستقل نخواهیم‌ پنداشت و همواره غایت‌گرایی در تدبیر انتخاب ما،سیطره خواهد داشت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.