چکیده:
اکنون که بیش از یک دهه از راه اندازی رشته مدیریت رسانه در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های ایران می گذرد، نیاز به آسیب شناسی این رشته از سوی دانشجویان و اساتید و خبرگان این حوزه بیش از پیش احساس می شود. در این پژوهش که یک مطالعه کیفی است، تلاش شده به روش دلفی، با استفاده از دیدگاه متخصصان و خبرگان حوزه مدیریت رسانه به کمک تحلیل وضعیت موجود امکان اجرای گرایشی شدن رشته مدیریت رسانه در مقطع کارشناسی ارشد مورد نقد و بررسی قرار گیرد. دیدگاه های خبرگان شرکت کننده در این تحقیق که از اساتید باسابقه، دانش آموختگان برتر و اکثرا دارای سابقه اجرایی در مدیریت رسانه های مختلف هستند از طریق مصاحبه و پرسشنامه گردآوری شده و طبق اصول تحقیقات کیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. هم چنین از طریق مطالعات تطبیقی و کتابخانه ای، اطلاعات تکمیلی گردآوری گردیده است. روایی تحقیق نیز به روش صوری و از طریق مراجعه به خبرگان و متخصصان تأیید شده است. با توجه به تأیید لزوم بازنگری در برنامه درسی رشته توسط خبرگان، ایشان با عنایت به عدم استقبال در به کارگیری دانش آموختگان این رشته در رسانه های کشور و هم چنین تغییرات پر شتاب تکنولوژی و تأثیرات روزافزون رسانه ها در حیات بشر، گرایشی شدن رشته مدیریت رسانه را ضروری می دانند. هم چنین هدف از گرایشی شدن رشته مذکور تربیت کارشناسان و متخصصانی که به تحقیق در زمینه مسائل و مشکلات مدیریت رسانه های گوناگون بپردازند و نیز تربیت مدیران رسانه ای متخصص و کادرسازی برای اداره و راهبری رسانه های مختلف عنوان شد. نیز نوع رسانه بهترین مبنا برای ایجاد گرایش های جدید معرفی شد. ارتباط اجرای گرایشی شدن و حل مشکلات موجود رشته، راهکارهای اجرای موفق، چالش ها و گام های اجرایی مورد بررسی و مداقه قرار گرفتند. در پایان پیشنهادهایی در زمینه چگونگی اجرای گرایشی شدن رشته مدیریت رسانه و پیشنهادهایی جهت انجام تحقیقات آینده ارائه گردیده است.