خلاصه ماشینی:
"کارکنان را به مشارکت وادارید 30 روش برای برقراری یک ارتباط موفق مدیران با کارکنان معصومه جلالی بهجت مهمترین و ابتداییترین وظایفی که یک مدیر و یک رئیس به عهده دارد خویشتن شناسی است:او باید خود را در قبال این وظایف،چه از لحاظ کمی و کیفی و چه از لحاظ معلومات و تجربیات،ارزیابی کرده و در صورت مشاهده نقایص،همچون دانشجویی در صدد تحصیل معلومات لازم و رفع آنها باشد.
هنگام انتقاد فقط از روش کار انتقاد کنید نه بهترین و سریعترین راه برای شناختن افراد صحبت کردن با آنان و سئوال کردن از ایشان و به عبارت دیگر بیرون کشیدن حرف و مطلب از آنها است.
اگر بتواند قبل از شورع به انتقاد کمی تحسین کنید چه بهتر،ولی چون بعضی از مدیران قبل از هر انتقاد مرتبا این تعریف و تمجید را میکنند افراد متوجه موضوع میشوند و بنابراین اثری را که باید داشته باشد نخواهد داشت.
تحقق این امر حس همکاری زیردستان را برای انجام کار جلب میکند،به علاوه چون زیردستان شما در تنظیم طرح شرکت کردهاند طرح را تا حدی از آن خود خواهند دانست،بنابراین برای اجرای موفقیتآمیز (به تصویر صفحه مراجعه شود) آن مسئولیت،شخصی حس کرده و برنامه را با عزم راسخ به مورد اجرا خواهند گذاشت.
کمک به حس مناعت و عزتنفس در کارکنان بهتر است تا از بین بردن آن،افرادی که دارای استعداد ترقی میباشند احتیاج به رعایت احترام مافوق دارند،مدیر با ایجاد احساس مناعت و عزتنفس در این قبیل افراد معاونین قابلی برای خود تربیت میکند ولی در این کار باید رعایت اعتدال را داشت."