خلاصه ماشینی:
"قانون تجارت ایران،خرید و فروش هر نوع مال منقول،امور حمل و نقل،عملیات دلالی و عاملیتها،تأسیس و بکار انداختن کارخانه، عملیات حراجی،تأسیس و اداره نمایشگاههای عمومی،عملیات بانکی و صرافی و عملیات بیمه، کشتی سازی و کشتیرانی را صریحا بازرگانی شناخته که بهتر است آنرا بازرگانی عمومی بنامیم و اعم از اینکه به صورت فردی و یا شرکتی باشند،تابع موازین ثابت حقوقی و اصول مدیریت اقتصادی بوه و از آئین نامهها -تصویب نامهها و مقررات خاص خود پیروی مینمایند.
عملیات بازرگانی برای هر یک از رشتههای تولیدی در شرایط کنونی اقتصاد جهان تابع موازین متغیر اقتصاد بازارباز و یا بعضا، بازار محدود میباشد،ولی هر مؤسسه بازرگانی اعم از تعاونی و غیر تعاونی،در مسیر تغییراتی است که دنیای معاصر از هر جهت شاهد آنست:از جلوه های بارز این تغییرات، تنها تحولات پیاپی فن آوری نبوده بلکه نیروهای دیگری است که تأثیر مستقیم در عملیات بازرگانی دارند که عبارتند از تحولات اجتماعی -سیاسی،ارزشهای انسانی-شیوه های زندگانی،شرایط کار مرسوم زندگی خانوادگی که هریک از این پدیدهها به نوعی خاص در تصمیم گیریهای بازرگانی مؤثر واقع میشوند و موجبات گسترش فراوان دانشهای رفتاری را فراهم میآورند.
بنا به مراتب،علوم اقتصادی و مدیریتهای بازرگانی چون در ارتباط با نیازهای معنوی و مادی افراد بشرند،جزو علوم رفتاری بشمار آمدهاند و از این نظر موظف به ارتقاء، ارزشهای انسانی و افزایش سطح زندگانی گروههای اجتماعی میباشند و باید به یاری دانشهای رفتاری دیگر،به ویژه جامعه شناسی،روانشاسی و انسان شناسی راه پیشرفت علمی خود را بگشایند."