چکیده:
پژوهش حاضر در راستای بررسی تاثیر روش تدریس همیاری بر خلاقیت دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی در درس علوم تجربی در شهرستان کبودرآهنگ انجام شده است. روش پژوهش نیمه آزمایشی بود. تعداد40 نفر دانش آموز از دو آموزشگاه با روش نمونه گیری خوشهای یک مرحلهای انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند. آزمودنی ها به مدت شش جلسه 45 دقیقهای در طول یک ماه و نیم در معرض برنامه مداخله آموزشی (دروس 6-1 علوم تجربی) قرار گرفته اند. ابزار اندازهگیری آزمون خلاقیت تورنس قبل و بعد از آموزش در مورد هر دو گروه، استفاده گردیده است. نتایج با استفاده از آمار توصیفی(میانگین، انحراف استاندارد و واریانس) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) تجزیه و تحلیل شده است.. نتایج نشان داد؛ روش تدریس همیاری باعث افزایش خلاقیت دانشآموزان میگردد و نتایج مولفههای خلاقیت (سیالی، انعطاف پذیری، اصالت) نشان دهنده برتری روش تدریس همیاری نسبت به روش تدریس سنتی در پرورش خلاقیت است ولی در مورد مولفه بسط تفاوت چندانی بین دو روش تدریس همیاری و روش تدریس سنتی وجود ندارد و این عدم تفاوت احتمالا به دلیل شرایط فرهنگی و محیطی دانشآموزان مورد بررسی میباشد.
This study investigated the lesisure times among the students of kharazmi University and determine its relationship with the variable gender in the academic year 93-92. The research method was quantitative in natre، and descriptive-survey in type. All students of the university was the population of research، about 3،000 dormitory students in the 93-92 year. The sample consisted of undergraduate students (male and female) living in dormitories that are based on the sample size was determined based on Morgan 340 is set to a random sampling method. The research instrument was a questionnaire with 61 questions the validity and reliability have been confirmed. Data analysis based on descriptive statistics، chi-square test and t-test was performed using spss statistical software version 20. Results showed that students with more leisure time to devote to being with friends and listening to music. Also in the field of sport and art، there is a significant difference between male and female students. Male students are more sporting activities such as football and fitness. Female students spend their leisure time reading and painting them. Based on the findings، in order to enrich their leisure time students، university officials and planners need to create more opportunities and information to strengthen this area. It should be decided the design of cultural، artistic and sports for university students، especially students of comprehensive measures to leisure to ponder the age group of the young to be a worthy manner.