چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تحلیل میزان توجه به مولفههای شهداء و ایثارگران هشت سال دفاع مقدس در کتابهای درسی دوره ابتدایی، انجام شده است. روش پژوهش توصیفی از نوع تحلیل محتوا بوده و جامعه پژوهش نیز کلیه کتابهای درسی دوره شش ساله ابتدایی بودهاند. نمونه پژوهش، 26 جلد کتاب درسی در پنج عنوان؛ فارسی (بخوانیم)، فارسی (بنویسیم)، هدیههای آسمانی، هدیههای آسمانی (کتاب کار) و تعلیمات اجتماعی دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1392-1391بوده است. ابزار گردآوری داده، چک لیست تحلیل محتوای محقق ساخته بوده و دادههای حاصل نیز به دو شیوه کمی (بهره گیری از شاخص آماری توصیفی و آنتروپی شانون) و کیفی، تحلیل شده است. یافتهها نشان داد؛ در بین کتابهای درسی، کتاب فارسی پایه پنجم با 3/16درصد فراوانی، بیشترین میزان توجه و کتابهای فارسی دوم و چهارم ابتدایی با 1/1 درصد فراوانی، کمترین میزان توجه را به مولفههای شهداء و ایثارگران دفاع مقدس، داشتهاند. بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مولفه جهاد در راه خدا و کمترین ضریب اهمیت مربوط به مولفه تعامل مطلوب اجتماعی است. در بین پایههای دوره ابتدایی در ارتباط با اشاره به مولفهها، بیشترین ضریب اهمیت مربوط به پایه ششم و کمترین ضریب اهمیت مربوط به پایه اول و دوم میباشد. یافتههای حاصل از تحلیل دادههای کمی و کیفی نشان داد؛ به مولفههای شهداء و ایثارگران در محتوای کتابهای درسی به طور جامع و متعادل، توجه نشده است.
This research has surveyed in five questions to know of attention rate to intentions of martyrs and immolates of eight years holy defense in elementary course lesson books. The used method in this research is description of context analysis kind and research society is also all of elementary books. Statistical sample are five books: Persian (reading)، Persian (writing)، celestial gifts، celestial gifts(work book) and social educations of elementary course. Measurement tools were checklist of context analysis structured by researcher and research findings with two methods: quantitative (using descriptive statistics index) and qualitative. Some results are 1.persian book with 53.7 % redundancy highest attention، celestial gift with 14.8 % redundancy lowest attention to intentions of martyrs and immolates between surveyed books. 2. Results in quality part show that axes and contextual factors related to intentions of martyrs and immolates of holy defense are not drawn well between surveyed lesson books as logical and organized and is very few and unscientific .