خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) نقش روابط عمومی در توسعه اقتصادی و اجتماعی دکتر هادی خانیکی همیشه فرهنگ گذشته قابلیت ارایه به زبان روز را دارد،فرهنگ یک فرهنگ کتابخانهای و موزهای نیست،اگر معاصر فرهنگی و مفاهر فرهنگی دارد،تنها برای این نیست که در تاریخ به آنها بالیده شود، بلکه همه آنها به زبان روز قابلیت ارایه دارند،در نظام و دیدگاه شاهنشاهی همیشه به داریوش و کورش افتخار میشد که در تاریخ بودند،اما دیدگاه توسعهای همیشه،به مفاخر و معاصر و فرهنگی می اندیشد که قابلیت ارایه و حیات و پویایی و پایداری را دارد.
حال براساس نقش«5گانه ارتباطات در مشارکتی پایدار و موثر است که مبتنی بر رقابت باشد،اگر رقابت وجود نداشته باشد،مشارکت تنها یک حالت سازماندهیشده و برنامهریزیشده از بالا دارد توسعه»مشخص میشود که روابط عمومیها چه وظایفی و چه اقداماتی را صورت دهند که نقش آنها در توسعه پررنگتر شود،باید گفت که روابط عمومیها باید به مشارکت و رقابت در جامعه دامن بزنند،و این مشارکت و رقابت را شکل نظاممند و شکل نهادی شده و قانونمندی به آن بدهند،یعنی مفعوم ارتباط، مشارکت و رقابت را به صورت قاعدهای درآورند و بگویند که مردم چگونه با دستگاههای دولتی مرتبط شوند یا اینکه دستگاههای دولتی چگونه با مردم در ارتباط باشند.
توقعات هرچهقدر بیشتر باشد از یکطرف به یاس میرسد،ولی از طرف دیگر میتواند رد دستگاههای اجرایی تحرک بیشتری ایجاد کند و همین تحرک بیشتر باعث نیل به پیچیدگی و نوآوریی که در توسعه میشود در نتیجه کار روابط عمومی این است که دستگاه اجرایی را در مقابل وسایل ارتباط جمعی،نهادهای صنفی،سیاسی و اجتماعی و بهطورکلی در مقابل جامعه و جامعه مدنی پاسخگو بداند،بهطورکلی درهای بسته را باز کند."