خلاصه ماشینی:
"کیهان فرهنگی در میز گردی با حضور شمس آل احمد برادر بزرگ جلال و دو دوست دیرینهاش عبد العلی دستغیب منتقد و نویسنده و محمد جواد محبت شاعر معاصر شخصیت،آرا و دیدگاههای او را مورد بحث و بررسی قرار داده است.
کیهان فرهنگی:بر اساس چه موازینی بود که جلال به این سبک دست پیدا کرد؟ عبد العلی دستغیب:جلال میگوید که من و هدایت،هر دو آثار داستایوفسکی و چخوف را خوانده بودیم.
به نظر شما اعزام دانشجویان به اروپا در زمان قاجار،شکلگیری موج ترجمه و تجددطلبی حاکم بر فرانسه که بعدها به ایران هم راه پیدا کرد،در افکار جلال تأثیرگذار بود؟و یا نفوذ کلام و اندیشه افرادی نظیر هدایت،چوبک،بویژه جمالزاده و بزرگ علوی در او تأثیرگذار بود؟ عبد العلی دستغیب:در این مورد نظرات متفاوتی ارائه شده است.
در واقع جلال مخالفت خود را با مدرنیته که هم زیربنای تاریخی و هم زیربنای فلسفی دارد، ابراز میکند؛مثلا جلال در«سفر آمریکا» میگوید:«بورژوازی سر گردان آمریکا»که به نظر من انتقاد درستی نیست،البته بدون آنکه بخواهم از سرمایهداری دفاع کنم،اما ناگزیر باید گفت که این گفته همراه احساسات بیان شده و یا مثل آنچه در «غربزدگی»میگوید که«کارخانههای منچستر هم بخوابد،فدای سر من»که این هم احساساتی است.
کیهان فرهنگی:بد نیست این نکته را در اینجا یادآوری کنیم که نگاه جلال به غرب مغایر با نگاه دکتر سروش به غرب است،سروش میگوید:«تکنولوژی خوب آن است که نباشد»(1)در حالی که (به تصویر صفحه مراجعه شود) جلال معتقد است:برای آنکه بر فتنه تکنولوژی فایق آییم باید آن را بیاموزیم."