خلاصه ماشینی:
"حافظ نظریهء عرفانی«انسان کامل»یا«آدم حقیقی»را از عرفان پیش از خود گرفت و آن را با همان طبع آفرینشگر اسطوره ساز خود بر رند بیسروسامان اطلاق کرد و رندان تشنهلب را«ولی»نامید چنانچه میفرماید: گویی ولی شناسان رفتند از این ولایت زاهد-حتی زاهد راستین-اهل اصالت دادن افراطی به آخرت نیست.
کلمه رند و رندان در دیوان حافظ بیش از هشتاد بار به کار رفته است و خود همین بسامد بالا،اهمیت این کلمه و مفهوم کلیدی آن را در شعر و نگرش حافظ نشان میدهد.
اگر بخواهیم مفهوم رند و رندی را در نظر حافظ به درستی دریابیم،انداختن نظری به اشعاری از دیوان،که این مفاهیم در آنها به کار رفته است بیفایده نخواهد بود.
ما نه رندان ریاییم و حریفان نفاق آنکه او عالم سر است بدین حال گواست رند همت عالی دارد در عین گدایی،کیمیاگری میداند،آزمند نیست،اندیشه سود و زیان ندارد."