چکیده:
هدف از این پژوهش بررسی تاثیر تمرکززدایی مالی و بودجهای دولت بر اندازه دولتهای محلی (استانها) و رشد اقتصادی استانهاست. برای این منظور دادههای مالی، بودجهای و اقتصادی 30 استان کشور برای دوره 10 ساله 1390-1381 جمعآوری شدند. نتایج با استفاده از روش دادههای ترکیبی (panel data) و اجرای رگرسیون و آزمونهای آماری کائو (Kau)، هاسمن، F و LLC، ایستایی، همجمعی دادههای ترکیبی و روش ADF نشان داد تمرکززدایی مالی و درآمد سرانه استانها روی اندازه دولتهای محلی (استانی) تاثیر مثبت و معناداری دارد. بنابراین واگذاری اختیار مالی از نظر کسب درآمد به استانها و افزایش درآمد استانها به افزایش اندازه دولتهای استانها(محلی) کمک کرده است. به علاوه نتایج نشان داد تمرکززدایی مالی، نیروی کار شاغل استانی و بودجه عمرانی استانی تاثیر مثبت و معناداری بر رشد اقتصادی داشته است.
The aim of this paper is analyzing the effect of government fiscal and budget decentralization on the size of the local states (provinces) and provinces economic development. For this، fiscal، budget and economic data were collected to 30 provinces for period of ten years 1381-1390. The results by using panel data، doing regression and LLc test show that fiscal decentralization and pool income has positively and meaningfully effect on the size of local states (provincial). In addition. Results show that fiscal decentralization provincial practitioner labor and provincial reconstructive budget has been positively and meaningfully effect on economic growth.
خلاصه ماشینی:
"از متغیرهای اندازه دولتهای محلی (استانها)، درآمد سرانه، نیروی کار استانی، اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای (بودجه عمرانی) استانها، تمرکززدایی مالی و نرخ رشد اقتصادی استانها در آزمون فرضیهها استفاده شده است.
جدول 2: آزمون همگرایی متغیرهای الگوی اندازه دولتهای استانی متغیر آماره آزمون دیکی فولر (ADF) سطح احتمال(prob) اندازه دولت محلی(KS) 35/5- 000/0 تمرکززدایی مالی(JJS) 35/5- 000/0 درآمد سرانه(IS) 35/5- 000/0 تصریح الگو ابتدا براساس دادههای ترکیبی از میان سه الگوی تلفیقی، اثرات ثابت و اثرات تصادفی، یکی انتخاب میشود.
با توجه به اطلاعات جدول (5) آماره آزمون LLC برای متغیرهای تمرکززدایی مالی، نیروی کار شاغل انسانی و بودجه عمرانی استانی و رشد اقتصادی استانها به ترتیب منفی 56/9، منفی 44/4، منفی 64/5، منفی 59/4 است که در سطح معناداری هر چهار متغیر کمتر از 5درصد (000/0= SIG) است.
جدول 5: آزمون ایستایی متغیرهای الگوی رشد اقتصادی متغیر آماره آزمونLLC سطح احتمال(prob) لگاریتم تمرکززدایی مالی(LJJS) 56/9- 000/0 لگاریتم نیروی کار شاغل استانی(LF) 44/4- 000/0 لگاریتم بودجه عمرانی(LLKS) 64/5- 000/0 لگاریتم رشد اقتصادی(LGS) 59/4- 000/0 آزمون همگرایی متغیرها در الگوی رشد اقتصادی استانها برای بررسی همگرایی متغیرها در الگوی رشد اقتصادی استانها از آزمون کائو استفاده شده است.
جدول 6: آزمون همگرایی متغیرها در الگوی رشد اقتصادی متغیر آماره آزمون دیکی فولر (ADF) سطح احتمال(prob) تمرکززدایی مالی 620/4- 000/0 نیروی کار شاغل استانی 620/4- 000/0 بودجه عمرانی 620/4- 000/0 رشد اقتصادی 620/4- 000/0 تصریح الگو جهت برآورد الگو باید از میان سه الگوی تلفیق، اثرات ثابت و اثرات تصادفی، یکی انتخاب شود."