چکیده:
آموزش عالی از جهات مختلفی در تمامی ابعاد توسعه نقش اساسی دارد. دانشجویان، اعضای هیئت علمی و تولیدات علمی دانشگاه هر یک به نحوی در توسعه کشورها نقش دارند. نقش اعضای هیئتعلمی در توسعه اجتماعی موضوع این پژوهش هست. پژوهش حاضر یک پژوهش کاربردی هست که به روش پیمایشی اجرا شده است. برای اجرای پژوهش با استناد به منابع علمی موجود به استخراج مؤلفههای عینی توسعه اجتماعی برای ارزیابی کمی دادهها اقدام شد و مؤلفههای مورد ارزیابی پژوهش مشخص گردید. ابزار جمعآوری این پژوهش، پرسش نامه محقق ساختهای با 43 گویه است که با استناد به نتایج پژوهش بررسی و شناسایی شاخصهای کاربردی توسعه اجتماعی (با استفاده از تکنیک دلفی) آزاد ارمکی و همکاران (آزاد ارمکی، مبارکی و شهبازی 1391، 19) سئوالات پرسش نامه طراحی و تدوین گردید. جامعه آماری این پژوهش عبارتند از کلیه 7250 نفر دانشجوی مقطع دکتری واحد علوم و تحقیقات است که با استفاده جدول نمونه گیری گرجسی مورگان، 367 نفر برآورد نمونه گردید. یافتههای پژوهش نشان می دهد که اعضای هیئت علمی در همبستگی و وفاق اجتماعی، در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان، در افزایش سطح امنیت امنیت اجتماعی، در ترویج و اخلاق توسعه اجتماعی و بطور کلی در توسعه اجتماعی جامعه نقش مثبت و معنی داری دارند و در این زمینه اختلاف دیدگاهی از نظر سن، جنسیت و عضو هیئت علمی بودن یا نبودن پاسخگویان وجود ندارد.نتایج این پژوهش نشان می دهد که اعضای هیئت علمی در ابعاد مختلف توسعه اجتماعی از دید کمی و کیفی نقش دارند و برای برنامهریزی توسعه اجتماعی کشور نباید از نقش مهم این بخش از جامعه غافل بود و پتانسیل موجود در روند توسعه جامعه بهره برداری کرد.
خلاصه ماشینی:
یافته های پژوهش نشان می دهد که اعضای هیئت علمی در همبستگی و وفاق اجتماعی، در ارتقای کیفیت زندگی شهروندان ، در افزایش سطح امنیت امنیت اجتماعی، در ترویج و اخلاق توسعه اجتماعی و بطور کلی در توسعه اجتماعی جامعه نقش مثبت و معنی داری دارند و در این زمینه اختلاف دیدگاهی از نظر سن ، جنسیت و عضو هیئت علمی بودن یا نبودن پاسخگویان وجود ندارد.
(١٣٤-١١٣ ,١٩٨٦ Mosha) Faculty and student engagement in the Argentine grassroots rebellion: toward a democratic and emancipatory vision of the university/ Slocum, Jenée & Robert A.
جدول ٨: نتایج آزمون t برای فرضیه فرعی پنجم پژوهش تعداد نمونه میانگین واقعی انحراف معیار میانگین خطای استاندارد 388 38/4974 0/5037 9/97426 میانگین فرضی:٢٧/٥ نمره t درجه آزادی سطح معنیداری ٩٥ درصد فاصله اطمینان اختلاف میانگین از تفاوت پایین ترین بالاترین 21/718 387 0/000 11/9930 10/0018 10/99742 فرضیه اصلی: عملکرد اعضای هیئت علمی دانشگاهها در روند توسعه اجتماعی تاثیر گذار است .
جدول ٩: نتایج آزمون t برای فرضیه اصلی پژوهش تعداد نمونه میانگین واقعی انحراف معیار میانگین خطای استاندارد 388 135/39 1/769 34/841 میانگین فرضی:١٠٧/٥ نمره t درجه آزادی سطح معنیداری ٩٥ درصد فاصله اطمینان اختلاف میانگین از تفاوت پایین ترین بالاترین 15/771 387 0/000 31/37 24/42 27/894 رتبه بندی مؤلفه های پژوهش هر چند که در همه مؤلفه های پنج گانه توسعه اجتماعی که در این پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفته اند، نقش اعضای هیئت علمی مثبت ارزیابی شده است ، ولی ضریب تأثیر هر پنج مؤلفه بالطبع به یک اندازه نخواهد بود.
Journal of Iranian Social Development Studies 2011 (Summer), Vol. 3, No. 3 20.
Journal of Iranian Social Development Studies 2011 (Summer), Vol. 3, No. 3 20.