چکیده:
کیفیت نظام ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در هر نظام آموزشی را میتوان، زمینهساز بینایی مستمر نظام آموزشی و معادل سامانه پایش سلامتی سازمانی و نظام تهییج پویایی و نشاط دانست. مقاله حاضر میکوشد، ضمن واکاوی در تجربة زیستة معلمان، ادراک آنان راجع به دلایل ناکارآمدی برنامه ارزشیابی توصیفی در مدارس ابتدایی را مورد بازنمایی قرار دهد. مطالعة حاضر مبتنی بر رویکردی کیفی و به روش پدیدارشناسی، با حضور 14 مشارکتکننده از میان معلمان زن و مرد دو شهرستان استان تهران به روش نمونهگیری هدفمند و با انجام مصاحبههای نیمهساختاریافته انجام شد. تحلیل دادهها بر اساس راهبرد هفت مرحلهای کلایزی صورت پذیرفت. تحلیل عمیق روایتهای معلمان، به شناسایی و دستهبندی سه مضمون اصلی و ده زیر مضمون منتج شد. نتایج نشان داد که معلمان نسبت به اهداف، شیوة اجرا، کارکرد، تجویز و تعمیم این برنامه، نقدها و گلایههای فراوانی دارند که مایلند شنیده شود. تدارک سازوکارهای منسجم و با ضمانت اجرایی بالا و پیگیری، پاسخگویی به نقدها و نگرانیهای آنان در این خصوص و همچنین ارتقای شرایط موجود، میتواند به بهبود کیفیت نظام ارزشیابی در مدارس ابتدایی کمک شایانی کند.
خلاصه ماشینی:
"" (شرکتکننده 3) "سال گذشته تجربه تلخی در این زمینه داشتم، زهرا دانشآموزی بود که حتی حروف رو نمیشناخت اما با این شیوه ارزشیابی تا کلاس چهارم اومده بود، فکرشو بکنید چهار سال چجوری قبول شده بود، معلم سال قبلش میگفت توی لیست همه رو براش نیاز به تلاش زده اما وقتی لیستا تو سیستم اداره رفته اونا خودشون قابل قبولش کردن و گفتن نباید مردود شه، همینطوری اون طفلک رو علیرغم اصرار پدر مادرش برای اینکه بمونه سوم نپذیرفته بودن، من از سر دلسوزی با معاونمون هماهنگ کردم و با یکی از همکارای کلاس اول که هفتهای سه روز که اون همکار حروفو درس می ده یا املا می گه بره سر کلاس اول بشینه و اطلاع خانوادش، زهرا اون روزا خیلی خوشحالتر بود چون تازه داشت یه چیزایی یاد میگرفت نشستنش سر کلاس چهارم واقعا بیفایده بود و بیشتر روح اون بچه خراشیده میشد و فقط ضعف هاش به چشم همشاگردیهاش میومد، اما از وقتی مدیر فهمید هم من و هم معاون رو توبیخ کرد و اجازه نداد زهرا بره اول بشینه، آب شدنشو سر کلاس میدیدم از معلمی بدم میومد، (گریه معلم)"(شرکتکننده شماره 5) بحث و نتیجهگیری یافتههای این پژوهش بازنمایی تجربة زیسته آموزگارن مقطع ابتدایی شهرستانهای استان تهران دربارة احساس ناکارآمدی برنامه ارزشیابی کیفیـتوصیفی است."