خلاصه ماشینی:
"نویسنده که خود مدیریت یکی از پژوهشسراهای تبریز را به عهده دارد و مشکلات کار را از نزدیک تجربه نموده است، سعی دارد با طرح این مسئله که «مشکلات و آسیبهای پژوهشسراهای دانشآموزی کداماند؟» راهحلهایی را برای رفع مشکلات و آسیبهای مورد نظر پیشنهاد کند» عوامل مؤثر در کارکرد نامناسب پژوهشسراها عبارتند از: برنامهها و وظایف متعدد: پژوهشسراها، وظایف و برنامههای متعددی چون مسابقات علمی، آزمایشگاهی، جشنوارههای مختلف، فراخوانهای پژوهشی و همایشهای علمی را بر عهده دارند.
مثلا برای موفقیت در جشنوارة جوان خوارزمی لازم است کلاسهای آن بهگونهای برنامهریزی شود که اولا میان کلاسها تداخل نشود ثانیا امکانات لازم و کافی چون جا و وسایل آزمایشگاهی برای آمادگی و هدایت دانشآموزان وجود داشته باشد.
تحول در نظام کنکور: اگر امتحان کنکور به شیوهای برگزار گردد که در آن نه محفوظات دانشآموز بلکه توان پژوهش و مهارت عملی او مورد سنجش قرار گیرد؛ در این صورت، شاهد هجوم اکثر دانشآموزان خصوصا تیزهوشان به پژوهشسراها برای یادگیری مهارتهای عملی و پژوهشی خواهیم بود."