خلاصه ماشینی:
"تأسیس دانشگاه فرهنگیان و بازتنظیم برنامة درسی تربیت معلم در سال ١٣٩٠ دانشگاه فرهنگیان تأسیس شد و بنا شد که این دانشگاه سیاستها را بازنگری کند و اصول حاکم بر برنامة درسی تربیت معلم را مجددا تنظیم کند، و البته این کار را با تأکید بر کارورزی و انطباق سطح شایستگیهای حرفهای معلمان در سطح ملی و جهانی با مقتضیات الگوی برنامة درسی در نظام تعلیموتربیت و طراحی سیاستهای مناسب برای ارتقای شیوههای جذب، تربیت و نگهداشت معلمان در آموزشوپرورش انجام دهد.
انواع دروس و نسبت آنها با شایستگیهای اساسی عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان با بیان این نکته که وفاداری به اصول برنامههای درسی آموزش عالی کشور، یکی از اصول حاکم بر تولید و بازنگری برنامة درسی تربیت معلم است، گفت: «هر گونه اقدام برای تحقق شایستگی حرفهای معلم (شایستگیهای کلیدی و اساسی)، در قالب انواع دروسی دنبال میشود که در برنامههای درسی آموزش عالی کشور رایج است و شامل دروس عمومی، دروس تربیتی، دروس پایه، دروس اصلی، دروس تربیتی- محتوایی و دروس تخصصی میشود.
در برنامههای درسی تربیت معلم باید تغییراتی ایجاد شود تا آدمهایی تربیت شوند که سفیران تغییر در نظام آموزشوپرورش کشور باشند از روزی که تربیت معلم به شکل نوین مطرح شد، عملا در حوزة اختیارات دولت شکل گرفت هر گونه اقدام برای تحقق شایستگی حرفهای معلم در قالب دروسی دنبال میشود که در برنامههای درسی آموزش عالی کشور رایج است و شامل دروس عمومی، دروس تربیتی، دروس پایه، دروس اصلی، دروس تربیتی- محتوایی و دروس تخصصی میباشد"