خلاصه ماشینی:
"٣. معلمان: نخستین معلمان در آن زمان علاوه بر درس دادن مسئولیت جذب کودکان به مدرسه را هم داشتند، زیرا اغلب خانوادهها نیاز به تحصیل کودکانشان را احساس نمیکردند و آنها را برای کار به مزرعه میبردند، به ویژه در هنگام کاشت برنج (لنجان) در بهار، و برداشت آن در پاییز؛ یعنی اول و آخر سال تحصیلی!
خوشبختانه، برای رفع آن مشکلات، اکنون ارزشیابی کیفی و مستمر جای امتحان ثلث و نیمسال و پایان سال را گرفته و میزان پیشرفت دانشآموز را با واژهها و جملههایی مشخص میکنند و کوشش بر این است که دانشآموز با وضع قبلی خود مقایسه شود.
در ١٣٢٤ در روستای سدة لنجان همان یک باب دبستان چهار کلاسه، با یک معلم و یک باب مکتب وجود داشت ولی امروز، در ١٣٩٣، شهر سده لنجان دارای ١٥ مدرسه و حدود ٣٥٠ نفر آموزگار و مدیر و یک دانشگاه با متجاوز از ٢٠٠٠ دانشجو در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد، در حدود٢٠ رشته تحصیلی و یکصد نفر استاد است و مسئولین دانشگاه میکوشند تا دورة دکترا نیز، در برخی از رشتهها، دایر کنند.
البته تأسیس همان دبستان چهار کلاسه آغازگر تحول فرهنگی، بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی در روستا بود بهطوری که پس از چهار دهه، در سال ١٣٦٢ روستای سدة لنجان به شهر سده لنجان تبدیل شد و در آن تأسیسات شهری به وجود آمده و بالاتر از آن، مردمی پرورش یافتهاند که عشق به آبادی و پیشرفت وجودشان را فرا گرفته و در راه بهبود شرایط زندگی و سرافرازی خود و شهر و جامعه با روحیه بسیار خوب و تلاش فراوان میکوشند."