چکیده:
ارزشیابی برای سلامت تعلیم و تربیت و برنامههای آن، امری مهم و حیاتی است. هدف این پژوهش بررسی میزان اشاعه استانداردهای ارزشیابی در پژوهشهای ارزشیابی آموزشی در پایاننامههای کارشناسی ارشد بود. پژوهش حاضر از نظر روش، پژوهش ارزشیابی است و با توجه به اینکه گزارشهای پایانی مدنظر قرار گرفت فراارزشیابی از نوع پایانی بود. جامعه آماری آن شامل همة پایاننامههای کارشناسی ارشد با موضوع ارزشیابی طی سالهای 1382-1392 در چهار دانشگاه علامه طباطبایی، شهید بهشتی، تهران و فردوسی مشهد است که به شیوه سرشماری مورد بررسی قرار گرفت. صرفا پژوهشهایی که با روش کمی انجام شده بودند، برای بررسی انتخاب شد. در این پژوهش از فهرست یادآور (چکلیست) فرا-ارزشیابی استافل بیم (2012) استفاده شد. برای مشخص کردن پایایی کدگذار از ضریب همبستگی کاپا استفاده شد که مقدار آن 93/0 به دست آمد. یافتهها نشان داد که همة پایاننامهها در اشاعة معیارهای سودمندی، قابلیت کاربرد و درستی در سطح ضعیف و در اشاعه معیارهای دقت و مسئولیتپذیری ارزشیابی در سطح متوسط ارزشیابی شدند.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماري آن شامل همۀ پايان نامه هاي کارشناسي ارشد با موضوع ارزشيابي طي سال هاي ١٣٨٢- ١٣٩٢ در چهار دانشگاه علامه طباطبايي، شهيد بهشتي، تهران و فردوسي مشهد است که به شيوه سرشماري مورد بررسي قرار گرفت .
Madzivhandila, Griffith,Fleming & Nesamvuni 4.
Hanssen, Lawrenz, & Dunet 6.
استانداردهاي ارزشيابي برنامه استانداردهاي ارزشيابي برنامه (٢٠١١) متشکل از پنج معيار سودمندي (مقبوليت ارزياب ، توجه به ذي نفعان ، اهداف مذاکره اي، ارزش هاي روشن ، اطلاعات مرتبط ، فرايند و محصولات معنيدار، گزارش و ارتباط به موقع و مناسب و نگراني براي عواقب و تأثير)، قابليت کاربرد (مديريت پروژه ، رويه هاي قابل اجرا، مقبوليت بافت و کاربرد منابع )، درستي (جهت دهي کلي و پاسخگو، توافقات رسمي، احترام و حقوق شرکت کنندگان انساني، صراحت و انصاف ، شفافيت و افشا، تعارض در علايق و مسئوليت مالي)، دقت (تصميمات و نتايج موجه ، اطلاعات معتبر، اطلاعات پايا، برنامه روشن و توصيف موقعيت ، مديريت اطلاعات ، تجزيه و تحليل و طراحي هاي درست ، استدلال واضح ارزشيابي و ارتباط و گزارش ) و مسئوليت پذيري ارزشيابي (مستند سازي ارزشيابي، فراارزشيابي داخلي و فراارزشيابي خارجي) است .
117 در مجموع ، به منظور بررسي اينکه تا چه اندازه معيارهاي سودمندي، قابليت کاربرد، درستي، دقت و مسئوليت پذيري ارزشيابي در پژوهش هاي ارزشيابي در پايان نامه هاي کارشناسي ارشد اشاعه شده است ، از شاخص هاي فراواني ودرصد استفاده شد.