چکیده:
زمینه و هدف: امروزه سازمانها با چالشهای بی سابقه ای مواجه هستند. رهبران سازمانها با افزایش رقابت، جهانی شدن، رشد مسئولیتهای اجتماعی، تغییرات فناوری و تفکرات جدید راهبردی مواجه هستند و آنها نیاز به این دارند که سازمانی با سطح عملکرد بالا ایجاد و حفظ کنند. یکی از ابزارهایی که سازمانهایی با سطح عملکرد بالا از آن بهره مند می شوند مدل تعالی سازمانی است. این مدل به عنوان ابزاری برای شناسایی وضعیت سازمان و ارائه نقشه بهبود و تعالی سازمانی کاربرد دارد. با توجه به اینکه طراحی مدل تعالی سازمانی در هر کشوری با توجه به شرایط زمینه ای حاکم در آن صورت می گیرد، طراحی مدل تعالی سازمانی در بخش دولتی ایران هدف اصلی این تحقیق است.
روش: در این تحقیق، مولف با استفاده از رویکرد کمی ( توصیفی – پیمایشی) به بررسی مدلهای مختلف تعالی سازمانی و اسناد داخلی کشور در حوزه بخش دولتی پرداخته است. داده های تحقیق به وسیله پرسشنامه و با استفاده از روش نمونه گیری قضاوتی هدفمند جمع آوری و با استفاده از تکنیک تحلیل عاملی اکتشافی معیارها و ارزشهای محوری مدل، تحلیل و شناسایی شده است.
یافته ها: یافته های استنباطی تحقیق نشان می دهد که مدل تعالی بخش دولتی ایران دارای دوازده معیار (رهبری، برنامه ریزی راهبردی، فرایند، مدیریت منابع انسانی، مدیریت بودجه و امکانات دولتی، مدیریت دانش و اطلاعات، الکترونیکی بودن خدمات، تحقق اهداف و برنامه های دولتی، توسعه شهروندی، پایبندی به اصول اخلاقی و ارزشی، تحقق مسئولیتهای اجتماعی،رضایتمندی ارباب رجوع) و ده ارزش محوری (ارباب رجوع محوری، عدالت محوری، قانون مداری، پاسخگویی اجتماعی، دانش محوری، چابکی سازمانی، مشارکت پذیری، نوآوری و خلاقیت، رهبری و ثبات هدف و نتیجه محوری) است.
نتیجه گیری: نتایج تحقیق نشان می دهد معیارهای اصلی مدل تعالی سازمانی بخش دولتی در دو حوزه مدیریت منابع سازمانی و مدیریت ارتباط با شهروندان قرار گرفته و ارزشهای محوری مدل تعالی سازمانی در سه حوزه کرامت انسانی، دانایی محوری و چشم انداز محوری قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
روش : در اين تحقيق ، مؤلف با استفاده از رويکرد کمي ( توصيفي – پيمايشي ) به بررسي مدلهاي مختلف تعالي سازماني و اسناد داخلي کشور در حوزة بخش دولتي پرداخته است .
يافته ها: يافته هاي استنباطي تحقيق نشان مي دهد که مدل تعالي بخش دولتي ايران داراي دوازده معيار (رهبري ، برنامه ريزي راهبردي ، فرايند، مديريت منابع انساني ، مديريت بودجه و امکانات دولتي ، مديريت دانش و اطلاعات ، الکترونيکي بودن خدمات ، تحقق اهداف و برنامه هاي دولتي ، توسعۀ شهروندي ، پايبندي به اصول اخلاقي و ارزشي ، تحقق مسئوليتهاي اجتماعي ،رضايتمندي ارباب رجوع ) و ده ارزش محوري (ارباب رجوع محوري ، عدالت محوري ، قانون مداري ، پاسخگويي اجتماعي ، دانش محوري ، چابکي سازماني ، مشارکت پذيري ، نوآوري و خلاقيت ، رهبري و ثبات هدف و نتيجه محوري ) است .
بر همين اساس مي توان نتيجه گرفت که يک مدل مناسب براي تعالي سازماني در بخش دولتي کشور مستلزم شناسايي و تحليل عوامل زمينه اي داخلي و بررسي مدلهاي تعالي کسب و کار در سطح دنياست .
به علاوه امروزه بهبود و تعالي عملکرد در بخش دولتي يکي از اصلي ترين دغدغه ها و مسائل بوده و براساس آن شناسايي معيارهاي اصلي و ارزشهاي محوري و در نهايت ارائه مدل تعالي سازماني ضروري است .