خلاصه ماشینی:
"دکتر امین ریاحی در تحقیق خود در خصوص خواجه یوسف همدانی مینویسد:«گویا امروز دهی به این نام در آنجا وجود ندارد»(4)و نیز «خواجه یوسف مردی کوشا و پویا بود از گوشه دهی برخاست که امروز دیگر نشانی از آن بر جای نیست و اگر زادگاه خواجه نبود نامی هم از آن نمیماند.
(7) از میان کتبی که در خصوص خواجه یوسف همدانی اطلاعاتی به دست میدهند قدیمیترین و معتبرترین آنها کتاب«الانساب سمعانی»است البته رساله کوچکی به نام«صاحبیه»در مقامات ابو یعقوب یوسف همدانی نیز به عبد الخالق غجدوانی(8)منسوب است که به زبان فارسی است و در ضمن آن به چگونگی آشناییاش در بیست و دو سالگی با خواجه یوسف میپردازد و اطلاعاتی را ارائه میکند که از خطاهای فاحش تاریخی محسوب میشود و مملو از ستایش و تمجید است و دست کم در اطلاعات تاریخی نمیتوان به آن اعتماد کرد.
(11) مشایخ خواجه در عرفان انتساب ابو یوسف در تصوف به ابو علی فارمدی(21)است همچنان که پیشتر نیز آمد با برخی دیگر همچون عبد الله جوینی و حسن سمنانی نیز صحبت داشته است و این از آن رو است که چون هر صوفی میتوانست از صحبت چندین پیر برخورداری یابد طبیعی است که با آن دو صوفی گمنام نیز صحبت داشته باشد.
این شهرت *خواجه یوسف مذهب حنفی داشت ولی شیخ او ابو علی فارمدی شافعی مذهب بود و از مشایخ حدیث نیز به شمار میرفت.
سلسله خواجگان که بعدا به نقشبندیه معروف شد نسبت فرقه خود را به بهاء الدین نقشبند و از او با 5 واسطه به عبد الخالق غجدوانی که از مریدان خواجه یوسف بود میرسانند و بدین قرار این زنجیره از او به ابو علی فارمدی و از وی به رشتههای اصلی جریان تصوف میپیوندد."