چکیده:
هدف اصلی از انجام این تحقیق بررسی رابطه بین رتبه بندی شرکت براساس شاخص های مالی و غیرمالی و میزان افشای اختیاری اطلاعات در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است . به منظور رتبه بندی شرکت ها از تجزیه و تحلیل بنیادی استفاده شده است . میزان افشای اختیاری بر اساس مدل پیشنهادی بوتوسان (١٩٩٧) پس از اعمال تعدیلاتی مورد محاسبه قرار گرفت . نمونه این تحقیق در برگیرندة شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشدکه با در نظر گرفتن محدودیت های مورد نظر، ٤٩ شرکت انتخاب شده و برای یک دورة ٥ ساله (١٣٨٧-١٣٩١) مورد بررسی قرار گرفته اند. میزان افشای اختیاری اطلاعات به عنوان متغیر وابسته و رتبه شرکت بر اساس شاخص های مالی و غیرمالی به عنوان متغیر مستقل مورد تحلیل قرار گرفت . در ارتباط با تحلیل ضرایب مدل رگرسیونی، نتایج نشان میدهد که میان رتبه بندی و افشاء اختیاری در سطح ٩٥ درصد رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین در ارتباط با بررسی رابطه تغییر رتبه شرکت بر اساس شاخص های مالی و غیرمالی با میزان افشای اختیاری نتایج نشان میدهد که تغییر رتبه بندی موجب تغییر افشاء اختیاری نمی شود و در سطح ٩٥ درصد رابطه معناداری وجود ندارد.
The main aim of this study is to assess the relationship between corporate ranking based on financial and non-financial indexes and voluntary disclosure level. Fundamental analysis was used for corporate's ranking. Voluntary disclosure level was measured in 6 overall parts based on Botson's (1997) model. The study involved a sample of companies in Tehran Stock Exchange. Considering the desired restrictions, 49 companies were selected and studied over a period of 5 years (1387-1391). Corporate's ranking based on financial and non-financial indexes as an independent variable and voluntary disclosure level as the dependent variable were analyzed. Regression analysis showed no significant relationship between corporate's ranking and voluntary disclosure level. Also, it was found that there is no relationship between corporate's rank upgrading and voluntary disclosure level.
خلاصه ماشینی:
"در سال ١٣٨٨، خالقیمقدم و خالق در تحقیقی با عنوان "شفافیت شرکتی در ایران و عوامل مؤثر بر آن "، در پی پاسخ به این سؤالات بودند که : شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تا چه میزان در ارائۀ اطلاعات مربوط به خود شفاف هستند؟ روند افزایش میزان شفافیت در سال های اخیر چگونه است ؟ عوامل مؤثر بر شفافیت کدامند و چه رابطه ای با میزان شفافیت دارند؟ متغیرهای مستقل تحقیق شامل اندازة شرکت ، نسبت اهرمی، سودآوری، تمرکز در میزان مالکیت و اعضای غیرموظف هیأت مدیره و متغیر وابسته میزان شفافیت میباشد.
نمرة ترکیبی یا F_SCORE مالی برابر است با مجموع تمامی علائم بنیادی باینری: Financial F_SCORE = F_∆ROA +F_∆ROE + F_∆TURN + F_∆INVT+ F_∆SLINV + F_∆LIQUID +F_∆LEVG + F_∆DIVEQ + F_∆MARGIN (1) با توجه به تحقیقی که توسط نوروش و همکاران (١٣٨٩) با عنوان رتبه بندی شاخص های سنجش شرکت های موفق صورت گرفت ، آنان متذکر شدند که همه معیارها اعم از مالی و غیرمالی دارای اهمیت برابری نیستند؛ به عبارت دیگر، برخی از معیارها دارای اهمیت بیش تری نسبت به معیارهای دیگر هستند.
با توجه به اینکه مدل داده ها برای آزمون این فرضیه ، روش مورد استفاده داده های تلفیقی (Pooled) میباشد که نتایج مدل به قرار زیر است : در ارتباط با تحلیل ضرایب مدل که نتایج در جدول ٦ مشخص است با بررسی سطح معناداری آمارة t تغییرات رتبه بندی (Ranking) که بزرگ تر از ٠/٠٥ می باشد نشان میدهد که تغییر رتبه بندی موجب تغییر افشاء اختیاری نمیشود و در سطح ٩٥ درصد رابطۀ معناداری وجود ندارد."