چکیده:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر خوشبینی آموخته شده بر انگیزش پیشرفت و تابآوری تحصیلی نوجوانان دختر انجام شد. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی، پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. نمونه آماری آن 20 نفر از نوجوانان 15-13 ساله عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر اصفهان بودند که به روش تصادفی انتخاب شده و یک گروه به عنوان گروه آزمایش و یک گروه به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش، به مدت 7 جلسه 60 دقیقهای آموزش خوشبینی دریافت کردند در حالی که برای آزمودنیهای گروه کنترل چنین مداخلهای ارایه نشد. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه انگیزش پیشرفت هرمنس و تابآوری تحصیلی ساموئلز بود. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس نشان داد خوشبینی آموخته شده در افزایش انگیزش پیشرفت و ابعاد آن (اعتماد به نفس و پشتکار) تاثیر معنادار داشت، در صورتی که بر ابعاد دیگر آن (آیندهنگری و سختکوشی) تاثیر معناداری نداشت. همچنین خوشبینی آموخته شده بر تابآوری تحصیلی و ابعاد آن (مهارتهای ارتباطی، جهتگیری آیندهنگر و جهتگیری مساله محور) تاثیر معناداری نداشت. بر اساس این نتایج، تمرکز بر بعد عاطفی و خوشبینی دانش آموزان به افزایش انگیزش پیشرفت در آنها منجر شد.