چکیده:
Abstract There are various narrative books on Imam Ali’s accounts about women. However, in some of these accounts, women character and identity are undermined and blamed. Some of these accounts in Nahjolbalgheh and elsewhere reflect women as intellectually deformed and incomplete, mean, unfaithful, and vulnerable to sins, etc. All these have led to multiple disagreements among scholars and commentators of Nahjolbalgheh. Apart from inauthenticityof the sources and documentation of the majority of these accounts, ifsound principles and basics in understanding Islamic sayings and accounts are not employed, suchaccounts are in controversy with the norms and criteriaofthe sublime Quran, tradition, reason, the status of the Innocent Imams, and the historical events. What is accepted and approved in Islamic perspectives and Alavi life-style and manners is the equity of men and women in creation and personal dimensions, yet, at the same time, this is not incongruent with the nature of female gender andthe differences related to it.
خلاصه ماشینی:
و اما مصادر نامه چهاردهم نهج البلاغه بدين صورت مي باشد: (منقـري ، ١٤٠٣ق : ٢٠٣؛ طبري ، بي تا[الف ]:٥٤٤/٣؛ کليني ، ١٣٦٥ش :٣٩/٥(٧)؛ مفيد، ١٤١٣ق [الف ]، ٣٤٢) آن چه قابل ذکر است ، کتاب هايي که به دنبال مصدر يابي و تأييد استنادات نهج البلاغه مي باشند، بعضاً مدارکي معرفي کرده اند که در جست و جوي در آن منابع ، از مضمون اين نيز اثري ديده نشد، به عنوان نمونه از کتاب "الفتوح" ابن اعثم کـوفي و "مـروج الـذهب " مسعودي و ديگر مجلدات کافي نام برده شده که اين متن در مصادر مذکور وجود ندارد.
٤- بررسي سند حديث نقصان عقل با تتبع در کتب رجال ، نتيجه اي که در بررسي سند اين روايت حاصل آمد، بعضـي راويـان مجروح و بعضي ممدوحند(١٥)، در مورد محمد بن خالد و فرزندش اختلاف است ؛ محمـد را ضعيف الحديث (نجاشي ، ١٤١٦ق :٣٣٧) و نيز ثقه (علامـه حلـي ، ١٤١٧ق : ٢٣٧) دانسـته اند، و درباره پسر او گفته شدهفي نفسه ثقه است ، و از ضعفاء نقل حديث مـي کـرده و بـر مراسيل اعتماد (نجاشي ، ١٤١٦ق :٧٦؛ طوسي ، ١٤١٥ق : ٦٢) و ابن غضائري وي را معـروف و منکر (١٤٢٢ق : ٩٣) مي داند.