چکیده:
امروزه ارتقای ارزش نمایشگاه ها از اهداف اصلی کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته است. در این راستا صنعت نمایشگاهی ایران باید مطابق با استانداردهای جهانی و متناسب با جایگاه اقتصادی، علمی، فرهنگی و تاریخی کشورمان در دنیا برگزار شود.
مقاله حاضر مروری بر مبانی نظری کنترل و استانداردسازی با تاکید بر خدمات نمایشگاهی است. در این بررسی بر اساس مطالعات اسنادی و کتابخانه ای ابعاد استانداردسازی خدمات نمایشگاهی در حوزه های رویکردها، زمانبندی، طرح ریزی، سازماندهی، ذی نفعان و ابزارها و تکنیک ها شناسایی و معرفی گردید.
هدف نهایی از ارائه ابعاد استانداردسازی خدمات نمایشگاهی و شاخص های آن تسهیل و تسریع پیشنهاد مدلی جامع در این حوزه است.
خلاصه ماشینی:
مروری بر مبانی استانداردسازی صنعت نمایشگاهی محمدرضا طبیبی عضو هیات علمی دانشگاه مازندران، استادیار گروه مدیریت بازرگانی سید حسین میرظفرجویان مشاور ارشد شرکت سهامی نمایشگاههای بینالمللی ایران الناز معیر کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه تهران کنترل / استانداردسازی / صنعت نمایشگاهی چکیده امروزه ارتقای ارزش نمایشگاهها از اهداف اصلی کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته است.
[1] بدیهی است مبحث استانداردسازی نمایشگاهها و خدمات نمایشگاهی میتواند پایه و مبنای تمامی برنامههای کوتاهمدت، بودجههای سنواتی و اقدامات اجرایی قرار گرفته وسرآغازی برای ارتقای اثربخشی وکارآیی فعالیتهای نمایشگاهی و دستیابی به بهرهوری مطلوب و ایدهآل باشد و مبنای نظارت و ارزیابی حسن عملکرد نمایشگاههای مختلف درهمه سطوح داخلی و خارجی قرارگیرد.
در گامهای بعدی سیستمی برای بازخور اطلاعات به وجود میآید، عملکرد واقعی را با استانداردهای از پیش تعیین شده سنجیده میشود، انحرافات تعیین گردیده، اهمیت آنها مشخص میشود و دست آخر برای حصول اطمینان از این که منابع شرکت به شیوه ای مؤثر و با راندمانی بالاتر در جهت و مسیر تأمین هدفهای شرکت به مصرف رسیده است اقدامات لازم به عمل میآید.
در راستای رفع این مشکلات لازم است سازمان زمینههای اصلی عملکرد و نقاط کنترل استراتژیک را تعیین نماید.
- اجرای سیستم و انجام اقدامات لازم به طور خلاصه مراحل را میتوان به این صورت خلاصه کرد که عبارتند از شناسایی زمینههای اصلی عملکرد و تعیین نقاط کنترل استراتژیک با هدف کاهش هزینههای سیستم کنترل و دست آخر طراحی سیستم کنترل.
Daft & Norman, The Nature and Use of Formal Control Systems for Management Control and Strategy Implementation, 1984.