چکیده:
هدف از این تحقیق بررسی اثر ارزشهای مصرفی در خرید خودروهای تجملاتی و تحلیل تفاوتهای موجود میان مشتریان با بوم شناختی متفاوت است. تحقیق حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی/ پیمایشی است. جامعه مورد بررسی کلیه خریداران خودروهای تجملاتی در شهر شیراز میباشد که از این میان نمونهای به روش کوکران معادل 169 نفر انتخاب شده است. در تحلیل روایی پرسشنامه از روش ظاهری / محتوایی و در پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ (84%) و روش دو نیم کردن (76%) استفاده شده است. یافتهها نشان داد که به ترتیب ارزش کارکردی، ارزش مالی و ارزش فردی موثرترین ارزشها بر خرید خودروهای تجملاتی هستند و زیرمولفه قابل استفاده بودن از ارزش کارکردی بیشترین اثرگذاری را داشته است. از سوی دیگر مشخص گردید اثر ارزشهای مصرفی بر خرید به تناسب ویژگیهای مختلف بوم شناختی مشتریان با تفاوتهای قابل ملاحظهای همراه است. یافته دیگر آنکه برند تویوتا در تامین ارزش کارکردی برای مشتریان موفقتر از سایر برندها بوده است.
خلاصه ماشینی:
com کالای تجملاتی / ارزشهای مصرفی / خودرو تجملاتی / بومشناختی مشتریان چکیده هدف از این تحقیق بررسی اثر ارزشهای مصرفی در خرید خودروهای تجملاتی و تحلیل تفاوتهای موجود میان مشتریان با بوم شناختی متفاوت است.
در این دو تحقیق توسط ویدمن و دیگران (2007، 2009) ارزشهای یاد شده در قالب چهار ارزش مصرفی شامل ارزش مالی، ارزش کارکردی، ارزش فردی و ارزش اجتماعی مورد بررسی قرار گرفته اند (شکل 1) که به دلیل جامعیت و طبقهبندی بهتر ارزشهای مصرفی در خرید کالای تجملاتی در این تحقیق نیز از این طبقهبندی استفاده شده است.
جدول 3- اهمیت ارزشهای مصرفی در خرید خودرو تجملاتی (به تصویر صفحه مراجعه شود) همان گونه که در جدول (3) مشخص است، در مورد سه ارزش اول نظرات دو گروه با یکدیگر متفاوت است.
بوم شناختی مختلف مشتری و برند خریداری شده خودروی تجملاتی (آزمون جداول متقاطع) همان گونه که در جدول (9) مشخص است، خودروی تویوتا و بنز در میان گروههای مشتریان بیشترین خریدار را داشته است، هر چند که در مورد خودرو بی ام دابلیو از آنجا که فوق لیسانسهها بزرگترین جامعه خریدار از نظر تحصیلاتی هستند، نیز حائز اهمیت و توجه است.
, "Psychological and Cultural Insights into Consumption of Luxury Western Brands in India", Journal of Customer Behavior, 9 (1), p.
, & Teimourpour, B, "Segmenting Consumers Based on Luxury Value Perceptions," Middle-East Journal of Scientific Research, 12 (11), p.
K. , "Measuring Values can Sharpen Segmentation in the Luxury Auto Market," Journal of Advertising Research, 35 (1), p.
, "Impact of Personal Orientation on Luxury-Brand Purchase Value," International Journal of Market Research, 47 (4), p.