چکیده:
در قرن حاضر و در دوره ای که تولید و اقتصاد بیش از هر زمانی دیگر دچار رکود و در عین حال رقابت شده است کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بیش از هر زمان دیگری تلاش می کنند از طریق توسعه بازار های صادراتی خود و حرکت در جهت بین المللی شدن بر مشکلات ناشی از شرایط مذکور فایق آیند. شناسایی بازارهای دارای اولویت ویافتن روش های انطباق و عرضه محصول در این بازارها یکی از مشکلاتی است که بنگاه ها از طریق به کارگیری ابزار های مناسب بازاریابی سعی در حل آن دارند. یکی از این ابزار ها اعزام هیات های تجاری است که تحقیقات نشان داده معمولا نسبت به برخی روش ها از بازدهی خوبی برخوردار است. ضمنا دریک هیات های تجاری حواس پنج گانه مشتری برای اجرای فرآیند بازاریابی به خدمت گرفته می شود. که این خود یکی از محاسن استفاده از این ابزار را نشان می دهد.
در سال های 87 تا 90 بیش از 190 نفراز تجار و تولیدکنندگان استان مرکزی در ابعاد مختلف و از واحد های مختلف تولیدی و خدماتی و بازرگانی به کشورهای مختلفی اعزام شده اند. که بر اساس جدول مورگان و کرجسی حجم نمونه ای که شامل 118 نفر شده اند انتخاب و پرسش نامه ای با 23 سوال طراحی و بین افرادی که طی سال های مذکور در اعزام هیات های تجاری شرکت کرده بودند توزیع گردید. نتایج حاصل از آن که با تحلیل رگرسیونی و نرم افزار اس پی اس اس تحلیل شد موید این موضوع بود که عواملی چون: تجربه صادراتی، کسب آگاهی اولیه در زمینه صادرات، حمایت های دولتی از صادرات و استراتژی صادرات تحت مکانیسم های خاصی با عملکرد صادراتی این بنگاه ها ارتباط دارند.
خلاصه ماشینی:
(به تصویر صفحه مراجعه شود) منبع: شمس الدوها و یونس علی 11 (2006،95) نمودار 1- مدل چارچوب نظری تاثیر مثبت فعالیتهای ترویجی درموضوع صادرات بحث جدیدی نیست حتی به صورت مستقل نیز تاثیر بسیاری از انواع این فعالیتها بر روی عملکرد صادراتی مورد سنجش واقع شده است.
فرضیه دوم «اعزام هیأتهای تجاری ارتباط مثبتی با کسب اطلاعات اولیه در زمینه صادراتی دارد»که طبق تست f با مقدار 926/11 در سطح معنیداری 05/0 با (,) جدول که برابر 92/3 بوده مقایسه شده و چون مقدار آماره آزمون (926/11) از مقدار جدول بیشتر است فرض H0 رد شده است.
در نتیجه H1 مورد تایید واقع شده است و میان اعزام هیأتهای تجاری با کسب اطلاعات اولیه در زمینه صادراتی ارتباط مثبت وجود دارد.
نتیجهگیری فرضیه سوم در خصوص فرضیه سوم تحقیق "کسب اطلاعات اولیه در زمینه صادرات با انتخاب استراتژی صادراتی شرکتهای استان مرکزی در سطح جامعه آماری ارتباط مثبتی دارد" این فرضیه نیز مشابه فرضیه دوم (قبلی) ارتباط بین دو متغیر مورد تایید قرار داده است.
جمعبندی و ملاحظات در حال حاضر واز دید بنگاههای تولیدی و صادراتی جامعه آماری ارتباط در تمامی زمینههای اعزام هیأتهای تجاری با عملکرد صادراتی برقرار میباشد و تلاش برای افزایش تجربه صادراتی آنها را در ادامه انتخاب و اجرای متناسب استراتژیهای بازاریابی و کسب اطلاعات اولیه از بازارهای بین المللی کمک مینماید.
Wilkinson A, Lance Eliot Brouthers, "Trade Promotion and SME Export Performance", International Business Review, NO.