چکیده:
این مقاله در پی تدوین الگویی برای راهبری دانشگاه ها است که با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریه ی داده بنیاد انجام شده است. مشارکت کنندگان در این پژوهش، شامل 22 تن عضو هیات علمی بودند که در زمینه ی راهبری آموزش عالی نیز تجارب زیسته ارزشمندی در ارتباط با پدیده ی مورد پژوهش داشتند. داده های لازم از طریق مصاحبه ی ژرف نگر، جمع آوری و به روش تحلیل محتوای متن مصاحبه ها، مورد بررسی قرار گرفته است. در هر دو سطح یاد شده، راهبری متاثر از عوامل موثر بر این حوزه نظیر: طرز تلقی از نقش و جایگاه دانشگاه در عرصه های گوناگون، نقش آفرینان اداره ی آن حوزه و نحوه ی ارتباط آنان با یکدیگر، سیاست های عمومی در سطح ملی و منطقه ای حسب مورد و میزان و گستردگی نقش دولت در این زمینه است. مقوله ی محوری مطالعه ی حاضر «کیفیت مشارکت ذی نفعان در اداره ی دانشگاه» می باشد که در ابعاد: ساختار مشارکت نقش آفرینان، الگوی فکری رایج در بین ذی نفعان و الگوی عملیاتی مدیریتی مدیران آموزش عالی، مورد تحلیل قرار گرفت و مدل نهایی بر اساس آن ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
مقوله محوری مط العه حاضر «کیفیت مشارکت ذینفعان در اداره دانشگاه » می باشد که در ابعاد: ساختار مشارکت نقش آفرینان ، الگوی فکری رایج در بین ذینفعان و الگوی عملیاتی مدیریتی مدیران آموزش عالی، مورد تحلیل قرار گرفت و مدل نهایی بر اساس آن ارائه شده است .
این نیروها به شرح ذیل هستند: نیروهای تغییر عمده نیروهای تغییر مرتبط با آموزش عالی فشارهای جهانی امکان دسترسی بازیگران جهانی جدید تغییرات در منابع مالی و فشار برای ایجاد منابع جدید درآمدی خروج از دوره ازدیاد جمعیت بازار صادرات و رقابت نوین رو به افزایش انقلاب فناوری اط لاعات کاربر محوری و الگوهای متغیر مشارکت جزئی نگری شدید١ تغییر انتظ ارات دانشجویان و افزایش تنوع تدوام استانداردها اما، به زعم رادلی و استون ، مط العات اندکی دقیقا به بازاندیشی پیرامون این مسائل پرداخته اند که چگونه چنین سیاست هایی در دستور کار قرار میگیرند، چگونه کارآفرینان سیاسی و گروه های ذینفع درگیر می شوند، مسائل چگونه تعریف ، تحلیل و راه حل ها ارائه میشوند و گفتمان ها به آن ها منتسب می شوند (١٩٩٧ ,Stone).
در این پژوهش ، گردآوری اط لاعات باابزار مصاحبه ژرف نگر به صورت هدایت کلیات ٧، به شکل نیمه ساختار یافته ٨ انجام شده است و مشارکت کنندگان در آن ، تعداد ٢٢ تن از اعضای هیات علمی دانشگاه ها و موسسات پژوهشی هستند که علاوه بر داشتن سوابق علمی و پژوهشی در حیط ه آموزش عالی، عموما در پست های گوناگون مدیریتی در نظ ام آموزش عالی نیز فعالیت داشته یا دارند، که باعث می شود تجارب زیسته ارزشمندی در زمینه پدیده مورد پژوهش داشته باشند.