چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه دین داری و مولفه های آن با مهارت های اجتماعی ماتسون ، اجرا گردید. روش این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی است . جامعه آماری،کلیه دانش آموزان مقطع دبیرستان ناحیه یک شهرستان قزوین و نمونه پژوهش شامل ١٠٠ نفر از دانش آموزان میشود که به صورت نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب گردید. ابزار گردآوری داده ها عبارت بود از مقیاس دین داری خدایاری فرد، سماواتی و اکبری زردخانه (١٣٨٨) و مقیاس مهارت های اجتماعی ماتسون (١٩٨٣). تحلیل داده ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون جهت رابطه بین متغیرها و همچنین جهت پیش بینی متغیر ملاک (مهارت های اجتماعی) از تحلیل رگرسیون چندمتغیره استفاده شد. نتایج همبستگی پیرسون نشان داد بین دین داری با مهارت های اجتماعی ماتسون رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین بررسی تحلیل رگرسیون چندمتغیره نیز نشان داد که دین داری به عنوان متغیر پیش بین ، میتواند مهارت های اجتماعی را به عنوان متغیر ملاک، به طور معنادار و مثبت پیش بینی نماید. همچنین مقایسه ضرایب بتا نیز نشان داد از بین متغیرهای پیش بین ، مهم ترین عامل پیش بینیکنندة مهارت های اجتماعی(متغیر ملاک)، دین داری است . با توجه به داده ها و تحلیل آماری در این پژوهش رابطه مستقیم و معناداری بین دین داری و مهارت های اجتماعی دانش آموزان وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"1. Smith, Catherine Ann Barton بنابر تحقیقات انجام شده در ارتباط با مهارت های اجتماعی و همچنین تحقیقات انجام شده در ارتباط با دین داری و ارتباط این دو متغیر با سازه های روان شناختی و اجتماعی، شناخت هر چه بیشتر رابطۀ این دو متغیر با یکدیگر ضرورت بیشتری پیدا میکند، گرچه پژوهش های مختلفی در مورد دین صورت گرفته است ولی با این وجود از یک طرف چنان چه اسپلیکا، هود١ وگورساچ (١٩٩٠) بیان میدارند، اکثر این مطالعات پراکنده و ضعیف بوده و اغلب سازمان بندی نظری منطقی مناسبی نداشته است و این حوزه نیازمند بررسیهای دقیق و وسواس گونه است (سایبان فرد، ١٣٨١).
و با وجود این که دین اسلام بیش از یک میلیارد پیرو در جهان دارد اما فعالیت های اندکی دربارة مقیاس سازی دینی در جوامع اسلامی و مبتنی بر مفاهیم و اصول دینی انجام شده است ، و در نتیجه متخصصان بهداشت روانی و دانشمندان سایر علوم از کم و کیف شیوه هایی که این دین ، زندگی پیروان خود را تحت تأثیر قرار میدهد اطلاعات لازم و کافی ندارند (خدایاری فرد، سماواتی و اکبری، ١٣٨٨).
پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطۀ دین داری و مؤلفه های آن با مهارت های اجتماعی دانش آموزان در مقطع دبیرستان ، بر اساس یک مقیاس دینی و بومی که توسط خدایاری فرد و همکاران (١٣٨٨) ساخته شده ، انجام گردیده است .
همچنین مقایسۀ ضرایب بتا نیز نشان داد مهم ترین عامل پیش بینیکنندة مهارت های اجتماعی (متغیر ملاک)، دین داری (مجموع مؤلفه ها) میباشد و نمرة کل ، بیشتر تحت تأثیر مؤلفۀ باورهای دینی بوده است ."