چکیده:
پژوهش حاضربه منظور بررسی پیش بینی عزت نفس ، خودکارآمدی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بر اساس شیوه های فرزندپروری والدین و خودمتمایزسازی آنان در بین دانش آموزان پسر مقطع دبیرستان صورت گرفت . نمونه مورد نظر در این پژوهش تعداد ٢٠٠ نفراز دانش آموزان پسر به همراه والدین آن ها بود که از طریق انتخاب سه دبیرستان (شاهد، غیرانتفاعی و دولتی) و با استفاده از نمونه گیری تصادفی از بین تمامی دانش آموزان مشغول به تحصیل در مقطع دبیرستان انتخاب شدند. ابزارهای به کار رفته در این پژوهش شامل پرسشنامه شیوه های فرزندپروری بامریند، پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت ، پرسشنامه خودمتمایزسازی اسکورن و فراید لندر و پرسشنامه شرر و همکارانش و معدل نیمسال اول تحصیلی ٩٠-٨٩ دانش آموزان بود. برای تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و نیز تحلیل رگرسیون گام به گام برای بررسی رابطه بین متغیرها استفاده شد. نتایج یافته ها نشان داد که بین شیوه های فرزندپروری والدین و پیشرفت تحصیلی، عزت نفس و خودکارآمدی همبستگی معناداری در گروه نمونه پژوهش مشاهده نشده اما در مولفه های خودمتمایزسازی بین جایگاه من و آمیختگی با دیگران با معدل تحصیلی رابطه مستقیم و معنادار، بین گسلش عاطفی و عزت نفس رابطه معکوس و معنادار و بین جایگاه من و عزت نفس رابطه مستقیم و معناداری مشاهده شد و در نهایت بین خودکارآمدی فرزندان با خودمتمایزسازی نیز رابطه معناداری مشاهده نشد. در مورد همایندی شیوه های فرزندپروری و خودمتمایزسازی والدین نیز نتایج نشان میدهد که بین مولفه واکنش عاطفی و شیوه فرزندپروری مستبدانه رابطه معکوس و معنادار و بین مولفه جایگاه من و شیوه فرزندپروری مستبدانه رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد. همچنین بین مولفه جایگاه من و شیوه فرزندپروری مقتدرانه رابطه مستقیم و معنادار وجود دارد و نیز بین مولفه آمیختگی با دیگران و شیوه فرزندپروری استبدادی رابطه معکوس و معنادار وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
"ضریب همبستگی بین معدل تحصیلی با عزت نفس و خود کارآمدی ( به تصویر صفحه مراجعه شود)نتایج حاصل از جدول شماره ٥ بر اساس تحلیل رگرسیون به شیوه قدم به قدم نشان می دهد مقدار حاصل از تحلیل رگرسیون در سطح ٩٥ در صد معنادار بوده است مقدارR٢ نشان میدهد که ٥/٧ در صد از واریانس پیشرفت تحصیلی فرزندان توسط یک ترکیب خطی حاصل از آمیختگی با دیگران در خودمتمایزسازی والدین قابل پیش بینی است .
Y =38/83–(0/117) X 1 نتیجه گیری تجزیه و تحلیل نتایج نشان میدهد که مؤلفه های اساسی خودمتمایزسازی که عبارتند از گسلش عاطفی، واکنش عاطفی، جایگاه من و آمیختگی با دیگران از عوامل اثرگذار بر زندگی فرزندان است زیرا هم بر شیوه های فرزند پروری والدین (مستبدانه ، سهل گیرانه و مقتدرانه ) و هم بر عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان اثرگذار است .
لذا برای بررسی این موضوع به دلیل در دسترس نبودن همه آزمودنیها برای نمونه ١٠٠پرسشنامه فرزندپروری را در اختیار ١٠٠ نفر از دانش آموزان قرار دادیم تا مشخص شود که والدین صادقانه به پرسشنامه فرزندپروری پاسخ داده اند یا نه ؟ در نتایجی که مطابق جدول به دست آمد مشخص شد که علیرغم اینکه بیشتر اولیا تلاش کرده بودند تا شیوه فرزندپروری خود را مقتدرانه جلوه دهند شیوه فرزندپروری گروهی از آنان مستبدانه بوده است به همین دلیل رابطه معکوس و معناداری بین شیوه فرزندپروری مستبدانه با پیشرفت تحصیلی به دست آمد: جدول ٩."