چکیده:
از سال ١٩٨٦ که استینبرگ و سیلوربرگ برای اولین بار اصطلاح اسـتقلال عـاطفی را بـرای جـدایی عـاطفی نوجوان از والدین شان به کار بردند؛ در رابطه با عوامل تاثیرگذار بر آن ، پژوهش های زیادی صورت گرفت . با این وجود، مرور پیشینه پژوهشی نشان میدهد در ارتباط با تاثیر والدگری پـدر پژوهشـی صـورت نگرفتـه است . پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه والدگری پدر با استقلال عاطفی فرزند انجام شد؛ بدین صورت که ٤١٤ نفر از دانش آموزانسال اول مقطع دبیرستان شهرستان بهارستان در استان تهران با روش نمونـه گیـری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و به فرم هـای ایرانـی مقیاسـهای والـدگری پـدر دیـک و اسـتقلال عـاطفی استنبرگ و سیلوربرگ پاسخ دادند. داده ها با استفاده از روش تحلیل همبستگی بنیـادی و بـا اسـتفاده از نـرم افزارهای ١٨ SPSS و ٥.١ STATGRAPHICS مورد بررسی قرار گرفتند. تحلیل کانونی،تنهـا یـک مجموعه معنادار بین والدگری پدر و استقلال عاطفی فرزند ن شان داد. بـر اسـاس ایـن مجموعـه ، متغیرهـای پیش بین "پاسخ دهی عاطفی مثبت و نقش اخلاقی پدر" و "حضور منفی پدر" با متغیرهای ملاک "فردیت " و "غیر ایده ال بودن " رابطه ای ٠/٦٠ داشته و ٠/٣٠ واریانس آن را تبیین میکردند. این یافته بیانگر این اسـت که هرچه پاسخ دهی عاطفی مثبت و نقش اخلاقی پدر بیشتر بوده و حضـور منفـی او کمتـر باشـد؛ فرزنـد بـه فردیت و غیر ایده ال بودن بیشتری که از ملاکهای اساسی استقلال عاطفی است دست پیدا خواهد کرد.
خلاصه ماشینی:
"برای بررسی رابطه بین مجموعه والدگری پدر (پاسخ دهی عاطفی مثبت و نقش اخلاقی پدر، حضور مثبت پدر، تأمین کنندگی، حضور منفی پدر) با استقلال عاطفی فرزند (فردیت ، عدم وابستگی، غیر ایده ال بودن ) از تحلیل همبستگی بنیادی استفاده شد.
نتایج تحلیل همبستگی کانونی نشان داد که تنها یک مجموعه معنادار از متغیرهای مستقل و وابسته در داده ها وجود دارد که بر طبق آن هرچه پاسخ دهی عاطفی مثبت و نقش اخلاقی پدر بیشتر بوده و حضور منفی او کمتر باشد فرزند به فردیت و غیر ایده ال بودن 1.
به عبارت دیگر نوجوان آگاه میشود که والدینش و او کاملا جدا از هم میباشند (پارا و الیوا١، ٢٠٠٩؛ بیرز٢ و همکاران ، ٢٠٠٥) در این راستا، به نظر میرسد زمانی که پدر نوجوان را در تصمیم گیرهای مهم دخیل میکند و در پاره ای موارد به او حق انتخاب میدهد و کلیه مسئولیت ها را برعهدة نوجوان میگذارد و به عبارت دیگر، والدگری مثبتی دارد این امر زمینه را برای فردیت و غیرایده ال بودن هرچه بیشتر نوجوان که از ستون های استقلال عاطفی است فراهم میسازد زیراکه چنین رفتارهای باعث میشود معرف های ذهنی نوجوان از رفتارهای کودکی زودوده شود و او به شکلی کاملا مستقل گام در دنیای بزرگسالی و استقلال بگذارد.
(1999) Emotional autonomy, psychosocial adjustment and parenting: interactions, moderating and mediating effects, Journal of Adolescence 1999, 22, 753-769 Beyers, W.
A Longitudinal Research on the Development of Emotional Autonomy During Adolescence, The Spanish Journal of Psychology 1: 66-75."