خلاصه ماشینی:
"با دقت در این عبارت، معلوم میشود نجاشی از دو راه به کتب دسترسی پیدا کرده است: اول، از طریق ابوالحسین علی بن احمد بن محمد بن طاهر قمی، که همان ابن ابی جید قمی است، از ابنولید از صفار؛ در این طریق نجاشی تصریح دارد که ابنولید همه آثار صفار، جز بصائر الدرجات او، را روایت میکرده؛ یعنی ابنولید در اجازه رواییاش برای ابن ابیجید کتاب بصائر الدرجات را استثنا کرده است.
الواح و کتب پیامبران بنا بر روایات متعددی که از صفار نقل شده، کتب پیامبران، همچون تورات، انجیل، زبور و صحیفههای حضرت ابراهیم و موسی (ع) نزد اهل بیت (ع) است (همان: 140، ح5)، که از حضرت محمد (ص) به آنها رسیده (همان: 138، ح13) و حاوی علم گذشتگان و آیندگان و همچنین تبیین تمام احتیاجات بشر تا قیامت است (همان: 140، ح4).
صحیفه جامعه نزد اهل بیت (ع) جامعه، یکی از عناوینی است که در روایات مربوط به علم امام بر آن تأکید شده و نشانهای از پیوند عمیق میان امامت و نبوت است (صفار، 1404: 142) که به آن، کتاب علی (ع) یا مصحف حضرت علی (ع) نیز گفته شده است (همان: 146، ح20).
از مهمترین جهات بهرهمندی امام از دانش الاهی، که در روایات کتاب بصائر الدرجات گزارش شده، میتوان به قرآن، روحالقدس، صحیفه جامعه، مصحف فاطمه، صحف و کتب انبیا، عمود نور، الف باب، اسم اعظم، تحدیث و الهام اشاره کرد که برخی از این منابع مانند الهام و تحدیث و القای روحالقدس صرفا جنبه ملکوتی دارد و برخی دیگر مانند مصحف علی (ع) و فاطمه (س) و کتاب جفر و جامعه، علاوه بر بعد ملکوتی به نحو ظاهری و مکتوب نیز وجود دارند."