چکیده:
مقدمه: به اعتقاد بسیاری از صاحبنظران مسائل اجتماعی، فرهنگ عنصر جهت دهنده تصمیم های کلان کشور میباشد. فقدان اهداف کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت، فقدان راهبردها و اهداف کلان فرهنگی و ... از جمله آسیبهایی است که ریشه در مدیریت، ساختار و برنامه ریزی فرهنگی دارند. در این راستا، پژوهش حاضر به-دنبال طراحی یک الگوی برنامه ریزی راهبردی فرهنگی بهمنظور برنامه ریزی راهبردی سازمان های فرهنگی کشور است.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف تحقیق در زمره تحقیقات کاربردی و از نظر پارادایم تحقیق تفسیری ساختاری و از نظر روش تحقیق، توصیفی تحلیلی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه خبرگان و صاحب نظران در حوزه امور فرهنگی، برنامه ریزی راهبردی و تدوین راهبردها و جهت گیری های اساسی فرهنگی که دارای تحصیلات تکمیلی مرتبط، برخوردار از تجربه برنامه ریزی راهبردی، دارای سابقه در پست های مدیریتی در سازمان های فرهنگی اجتماعی بزرگ کشور یا مراکز مهم تصمیم گیری می باشند. به همین منظور، به روش نمونه گیری هدف مند 103 نفر بهعنوان نمونه انتخاب و از آنان درخواست گردید که پرسش نامه محقق ساخته را تکمیل نمایند.
یافته ها: نتایج تحقیق نشان گر توافق خبرگان حوزه مدیریت فرهنگی کشور بر یک الگو با 4 فاز اساسی و 18 مرحله به عنوان یک الگوی کل نگر، سیستماتیک، درون زا، مشارکتی و ... می باشد. که این الگو از برازندگی قابل قبولی برخودار می باشد.
بحث و نتیجه گیری: از آنجایی که این الگو از یک توالی و تسلسل منطقی بین فازها، مراحل، و گام ها و ... برخوردار است؛ بنابراین، دارای یک نگاه سیستمی به مقوله برنامه ریزی راهبردی فرهنگی است. با توجه به بررسی الگوهای مختلف برنامه ریزی راهبردی در پژوهش حاضر و با توجه به ماهیت مقوله فرهنگ پیشنهاد می شود؛ الگوی برنامه ریزی راهبردی ترکیبی مبتنی بر عوامل حیاتی موفقیت و سناریوهای آینده ارائه شود.
Introduction: According to many conversant of social problems، culture is a navigator element for macro decisions of countries. Lack of short term، midterm and long term goals، lack of strategies and macro cultural goals are defects comes from lock of management، structure، targeting and designing. This research is to design a model of strategic cultural planning in order to create strategic planning of macro cultural organizations of Iran.
Method: This Research is practical in goal and interpretive structural in Paradigm of research and its Methodology is explanatory-analytic. Statistical population of research is composed of in experts of cultural، strategic designing and strategy gathering contexts have high Education، strategic planning experiences، work history in managerial Positions in large cultural-social organizations or important decision making centers. As sample society، 103 Person are selected upon mindful sample gathering manner and the society requested to answer is researcher made questions.
Findings: Research findings indicate compromise among experts of cultural management regarding a model with 4 basic phase and 18 stage as a holistic، systematic، endogenous and collaborative model has acceptable position.
Discussions and Conclusions: Due to logical sequences among phases، stages and steps، the model has a systematic view to cultural strategic planning. With attention to models assessed in this research and nature of culture، the research offers compositional strategic Planning Model based on vital factors of success and future scenarios for execution.